Premium

Marketeer omarmt big data, maar laat kansen liggen

Minder dan de helft van de marketeers zet kennis uit data in om marketingkanalen relevanter en persoonlijker te maken.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De inzet van data binnen marketingorganisaties is gemeengoed. Liefst 96% van de respondenten geeft aan dat hun marketingactiviteiten datagedreven zijn. Tegelijk liggen er grote uitdagingen waar het gaat om het benutten van kansen, zo blijkt uit recent onderzoek van en  onder Nederlandse marketingdataexperts.

Zo is slechts 18% van de marketeers in staat om on- en offline marketingdata te koppelen, terwijl een magere12% realtime data inzet voor omnichannel marketing. Dit terwijl ze het wel wenselijk vinden om consumenten geautomatiseerde en gepersonaliseerde boodschappen te kunnen presenteren, ongeacht of het marketingkanaal een e-mail, sociale media of de eigen website is. 

De beschikbaarheid van data voor marketingdoeleinden is niet het probleem. Die zijn ruimschoots beschikbaar, vindt 66% van de respondenten. Grootste uitdaging is om deze data intelligenter en efficiënter in te zetten. Ook het inzetten van data voor realtime campagnes over alle marketingkanalen heen is voor de meesten eerder wens dan realiteit. 

Marketingdataexperts maken voornamelijk gebruik van data uit CRM-systemen en Web Analytics. Mobile data wordt door 54% van de respondenten gebruikt, terwijl externe data feeds en aangekochte intentiedata van derden voor minder dan een derde van de respondenten beschikbaar is.

Opvallend is dat het overgrote deel van de marketeers data slechts verzamelt voor analyse en segmentatie. Minder dan de helft zet kennis uit data in om marketingkanalen relevanter en persoonlijker te maken. 

Op korte termijn zien de marketingdataexperts de grootste uitdagingen in het verbeteren van klantinzichten. De integratie van on- en offline marketing data ter verbetering van de omnichannel klantervaring staat bij het merendeel van de ondervraagde organisaties eveneens hoog op de agenda. Het vormt een belangrijke eerste stap naar een volledige data-gedreven marketingstrategie.

Uit het onderzoek blijkt verder dat ‘predictive analytics’ onder marketeers een lage prioriteit heeft. De meeste organisaties worstelen volop met de basics en durven nog even niet te denken aan voorspellende analyses. 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie