Marc Duijndam is momenteel CEO van Funda. Hij begint in januari bij Sanoma.
Bij de aankondiging van het vertrek van De Mönnink werd duidelijk dat een opvolger naar verwachting in het vierde kwartaal bekend zou worden gemaakt.
Eerder was Duijndam de eerste Country Director van Google Benelux, adviseur van het Europese management bij de start van LinkedIn in de Benelux en had hij andere commerciële functies bij diverse mediabedrijven. Ook is hij commissaris bij de online bedrijven Vonq en Inshared, Relay42 en Holland Venture.
Duijndam: 'Ik kijk ernaar uit om bij Sanoma te gaan werken na een lange periode bij pure-play online bedrijven. Het grote portfolio van bekende en door de consument geliefde merken biedt alle kansen voor een verdere crossmedia-ontwikkeling', zegt Duijndam.
Hij rapporteert in zijn nieuwe rol aan Sanoma CEO en President, Susan Duinhoven.
'Beste mediatalenten behouden en aantrekken'
Duinhoven zegt: 'Marc’s sterke online en commerciële media-ervaring, maken hem de perfecte persoon om de succesvolle strategie van Sanoma in de Nederlandse en Belgische markt verder voort te zetten. Hij heeft alle ervaring om onze sterke digitale merken zoals NU.nl en Fashionchick te laten groeien en in combinatie met onze datatak kan hij de crossmedia-uitbreiding van onze andere merken stimuleren. Zijn focus op het ontwikkelen en coachen van teams geeft straks ook onze organisatie een nieuwe impuls.'
Duinnhoven spreekt van het 'geven en kansen creëren voor iedereen, waardoor we als bedrijf de beste mediatalenten behouden en aantrekken'.
Toekomst Sanoma in Nederland
Sanoma is na de verkoop van SBS Broadcasting aan Talpa aangewezen op de tijdschrift- en digitale merken en de educatieve tak. Peter de Mönnink zei na bekendmaking van de deal met Talpa dat het toekomstige Sanoma hier 'voor winnende allianties' zou gaan. Daarbij is het logisch dat Sanoma ook blijft samenwerken met SBS. 'Sanoma en SBS zullen elkaar tegenkomen in video en de online omgeving. Als je elkaar dan toch tegenkomt, kun je zeggen: waarom doen we bepaalde aspecten niet samen?’
Winstgevendheid
Sanoma maakte woensdag derdekwartaalcijfers bekend, waarbij duidelijk werd dat de winstgevendheid van het portfolio in Nederland en België met name is verbeterd als gevolg van kostenbeheersing en een verdere aanpassing van de organisatie na de verkoop van SBS.
In september kondigde het bedrijf aan om die reden aan nog eens 31 banen te schrappen en opnieuw te herstructureren.