Zaterdag opende de Volkskrant met het nieuws dat de rijksoverheid in 2006 en 2007 voor meer dan 11 miljoen euro subsidies heeft verstrekt aan publieke en commerciële omroepen. Doel, aldus de RVD: het bevorderen van informatievoorziening aan burgers over het overheidsbeleid, op een zodanige wijze dat de burger zich daarover zelfstandig een oordeel kan vormen. Een aantal woordvoerders in de Kamer roept 'Schande!' in combinatie met "Propaganda!". Maar iedereen had dit toch gewoon kunnen weten? En dan nog...
Ach, natuurlijk werkt het zo dat nieuws pas nieuws wordt in Den Haag als media + politiek zich kort op elkaar verontwaardigd tonen over het een of ander. Dus de verontwaardiging dit weekend vanuit SP- en PVV-hoek over de uitgaven aan programma's als Shownieuws! en Passion for Fashion was volledig in lijn met hoe het volgens die wetmatigheid hoort. (Op zich amusant: SP en PVV die zich druk zag maken over propaganda en beïnvloeding via de media).
Als de regels voor overheidssubsidiëring voor rtv-programma's echter íets makkelijk hebben gemaakt, is dat het kunnen zien dat de overheid voor een bepaald programma een financiële bijdrage heeft geleverd. Dat rare &-logo'tje van de integratie campagne prijkte immers trouw op de aftiteling van onder meer Passion for Fashion. Overigens niet de eerste keer dat die campagne ophef veroorzaakt, zie daarvoor een eerder bericht op communicatie-online. Moet je dan wachten totdat de Volkskrant het werk voor je doet? Naar aanleiding van de vermelding van het ministerie van VWS op de aftiteling van NCRV's Babyboom stelden VVD Tweede-Kamerleden Edith Schippers en Ineke Dezentjé Hamming al Kamervragen over nut en noodzaak hiervan.
Hoewel je je natuurlijk kunt afvragen wat uiteindelijk de echt toegevoegde waarde is van Piet Paulusma die vanaf een Haagste tennisclub zijn weerbericht brengt, geeft het kabinet in de beantwoording de mijns inziens juiste criteria aan om dit soort subsidies te beoordelen. Er wordt subsidie gegeven en er wordt vervolgens beoordeeld of het gesubsidieerde programma uiteindelijk heeft bijgedragen aan de gewenste informatieoverdracht aan een breed publiek.
Zowel de overheid zelf, als de Kamer heeft regelmatig de wens om de samenleving te informeren over (al dan niet) belangrijke zaken. Maar hoe krijg je vervolgens die boodschap over bij de juiste groep. Een grote opdracht. Die soms om grote bedragen vraagt. En die soms ook om grote bedragen voor op het eerste gezicht unusual suspects vraagt. Ik ben zelf uitermate benieuwd hoe nuttig de euro's voor Babyboom zijn, vooral omdat ik er in dat geval nogal sceptisch over ben. Maar stel nu dat het blijkt te werken. Oh jee...
Update: dinsdag 22 januari worden er mondelinge Kamervragen gesteld door SP Tweede Kamerlid Jasper van Dijk. Zie o.a. www.tweedekamer.nl en www.politiek24.nl
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!