Vandaag worden het programma, de sprekers, nieuwe partners en het thema bekendgemaakt.
Het programma richt zich puur op internationale bezoekers. In de ochtend is er een Creative Talent Breakfast voor internationaal talent met sprekers Mark van der Heijden (The Backpacker Intern), Alex Bennett Grant (WE ARE Pi) en Jose Berengueres (Robotics Lab, UAE University). Zij vertellen over werk, leven en creative culture in Amsterdam. Daarna is ‘s middags een Creative Leadership Lunch voor internationale CMO’s en marketingmanagers, met sprekers Mark van Iterson (Heineken) en James Veenhoff (Denim City). Het laatste onderdeel is er een Creative Leaders Drinks and Dinner voor internationale bureaus en toeleveranciers met sprekers Wesley ter Haar (MediaMonks) and Joost Haartsen (Amp.Amsterdam) en live muziek.
Amsterdam als Creative Capital
‘Made in Amsterdam’ is niet voor niets het thema. Volgens de New York Times journalist Russell Shorto is Amsterdam de meest liberale stad ter wereld en de reden dat creatieven zich thuis voelen in de hoofdstad. Wired noemt Amsterdam ‘the gateway to continental Europe and a launch pad for global innovation’. Voor veel merken de reden om voor hun wereldwijde en Europese campagnes te werken met Amsterdamse bureaus. In de tot Nederlands paviljoen omgetoverde tent op de boulevard vlakbij het Palais des Festivals wordt het programma aangeboden onder de vlag van het Amsterdamse thema. Vanuit het concept van David Snellenberg (Dawn) en Lode Schaeffer (Indie en ADCN) en het design van creatief Ewout Boonstra wordt de uitstraling ‘Made in Amsterdam’ in rood en wit op zwart kracht bij gezet.
Nieuwe creatieve bureaus aan boord
De afgelopen weken sloten nog zo’n 10 nieuwe bureaus aan als partner en ambassadeur. De lijst beslaat een brede mix van advertising, design, productie- en digitale bureaus: 100% Halal, Achtung!, Addikt, Amp.Amsterdam, Artbox, Brenninkmeijer & Isaacs, BSUR, Caviar Amsterdam, Code d'Azur, Dawn, DAY, Digitas LBi, Hazazah, INDG, Indie, Khanna Reidinga, M-OST, Made For Digital, MediaMonks, Minivegas, N=5, Ogilvy, Superhero Cheesecake, SuperHeroes, Tam Tam, The Ambassadors, UM Studios, VBAT, WeFilm, XXS en Yune. Daarnaast steunen verschillende merken, supporters en partners het initiatief, waaronder 123RF, Adobe, Facebook en Stichting Tick.
Barbera Wolfensberger, voorzitter Topsector Creatieve Industrie: ‘Onze creatieve industrie is een van de belangrijkste visitekaartjes naar het buitenland. Toch halen we daar niet altijd genoeg uit, met name omdat we te weinig gezamenlijk optrekken. Daarom is de Embassy of Dutch Creativity in Cannes een goed initiatief - ik verwacht dat het een groot succes wordt.’
Antoinette Hoes, lid Dutch Creative Council: ‘Cannes Lions bestaat lang en Nederlanders verzamelen zich er al jaren, maar vaak omgeven ze zich met andere Nederlanders, waardoor ze niet alle kansen benutten die het biedt. Door de Embassy of Dutch Creativity te richten op internationaal publiek en scherp te kiezen voor contacten met potentiele opdrachtgevers wordt daar nu echt iets aan gedaan.’
IAA Global en Cannes Lions
De ‘Embassy’ maakt gebruik van de locatie en faciliteiten van IAA Global, dat op initiatief van IAA Nederland voor het eerst officieel aanwezig is op het Cannes Lions Festival. De activiteiten maken officieel onderdeel uit van het Cannes Lions festivalprogramma en krijgt de benodigde steun vanuit het Cannes Lions netwerk. Er wordt op locatie ook content gemaakt voor IAA TV, Live from Cannes, en voor andere binnenlandse en buitenlandse mediapartners.
Berichten op social media worden verspreid met de hashtags #EmbassyofDutchCreativity en #IAACannes.
De organisatie is in handen van de ADCN, DDA, Dutch Digital Design, IAA Nederland, Orange Lions en VEA.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!