Live backward

Een open brief van Hans van Dijk (Skipintro) aan meneer T. van T-Mobile Klantenservice.

Beste T.,

Excuus dat ik je nog even moet lastig vallen.

Op 6 juni zie ik op  jullie nieuwe commercial. Mijn reactie onder dat stukje: “Wat een pretentieuze waanzin. Ik ga vanmiddag naar Den Haag om over de directie-auto&;s van T-Mobile te lopen ‘om de ontwikkelingen te versnellen’. Maar eerst zeg ik m&;n abo op en stap over naar Tele2. Niet omdat het kan maar omdat het moet.” Dat opzeggen heb ik diezelfde dag gedaan.

Op 15 juni krijg ik een mailtje van , dat T-Mobile “zich klaar maakt voor de volgende stap (…) samen met jou en ons mobiele netwerk…”. Dat jullie na 9 dagen na de opzegging nog steeds denken dat ik klant ben, vooruit. Als je zo bezig bent met de toekomst te versnellen, is het begrijpelijk dat de administratie dat niet helemaal kan bijbenen. Dus ik stuur voor de zekerheid een mailtje terug.

“Ja, ik heb het gezien en meteen m&;n abonnement opgezegd. Wat een pretentieuze onzin. Waarom die gehandicapte, die blinde en die transgender? Komen die mensen dankzij T-mobile van hun problemen af? Leg me dat eens uit.”

Dat is inderdaad niet heel vriendelijk, beste T., maar ik ben nog steeds pissig over dat pretentieuze gedoe. Dat mailtje komt meteen terug: T-Mobile mag wel mailtjes sturen, maar kennelijk geen mailtjes beantwoorden.

Om contact op te nemen krijg ik een linkje dat niet werkt. “De pagina die je zoekt lijkt niet te bestaan...”. Misschien moet je dat even melden aan je collega’s van de webredactie, T.

Natuurlijk weet ik best een contactformulier te vinden. (Overigens staat daar bij: “De verwachte reactietijd voor e-mail is: 10 dagen”. Dat staat er trouwens nog steeds.)

Maar gelukkig, al twee dagen later kom je met een reactie.

“Beste Hans,

Bedankt voor uw bericht. U geeft hierin aan dat je de nieuwe reclame van T-Mobile pretentieuze onzin vindt. Ik vind het jammer om te horen dat u de reclamen negatief ervaart en informeer u graag verder.

Er is gekozen om voor allerlei personen te kiezen omdat iedereen ertoe doet. Daarnaast vraag ik u wie zegt dat een transgender een probleem heeft? Of gaat u hier zomaar vanuit? Wij zijn heel erg van op de hoogte dat wij geen gehandicapten of blinden van hun beperking kunnen genezen maar we kunnen iedereen vooruit helpen. Om ervanuit te gaan dat deze personen "problemen" hebben vindt ik echter kortzichtig vanuit uw kant.“

Beste T. Ik vind het te waarderen dat je me niet dat gebruikelijke, slappe klantenservice-antwoord stuurt, maar me gewoon tegenspreekt. Maar als je me kortzichtig gaat noemen, wil ik uitleggen wat me zo stoort aan jullie reclame.

Reclame overdrijft, dat weet ik, ik zit zelf in die branche. Maar als er nou iets achterhaald is, beste T., dan is het deze hysterische vorm van overdrijving. En wat het niet alleen ouderwets maar – vind ik –  ook stuitend maakt is dat jullie daar dingen bijhalen, die volstrekt irrelevant zijn. Waarom die man met één been, die blinde en de transgender?

Is de Messias terug op aarde? Kunnen de blinden weer zien, de lammen weer lopen? Hebben de transgenders dankzij T-mobile geen operaties en geen pillen meer nodig?

Nee, jullie willen abonnementjes verkopen. De CEO en de marketing-directeur zeggen het in Adfomatie zelf. Dit doen we om “de groei in abonnees te versnellen”.

Dat is commercie, beste T., daar is niets tegen maar blijf dan wel een beetje reëel over je rol in de wereld.

Jij vindt het kortzichtig dat ik ervan uitga dat de mensen die jullie opvoeren problemen hebben. Voorstel: zullen we samen eens op zoek gaan naar mensen met één been, naar blinden en transgenders en ze op de man en vrouw af vragen of ze problemen hebben? Als de CEO en het reclamebureau mee willen, graag.

Vriendelijke groet,

Hans van Dijk

P.S. Meneer T., ik weet dat u anders heet, maar ik wil het niet persoonlijk maken. Ik stuur het (ook met die anonieme T.) naar de klantenservice. Zo nodig weet u m’n mailadres.

Hans van Dijk is creatief directeur bij Skipintro.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie