Lara Ankersmit (NOS): 'Breng je content daar waar je publiek is'

Start een lab waar alles mag en kan worden uitgeprobeerd.

Probeer geen bezoekers naar je website te lokken via sociale media, maar breng je content op de sociale platformen waar het publiek is. Dit advies gaf het hoofd digitale media van de NOS, Lara Ankersmit, tijdens het in Amsterdam.

De wil online meer jongeren bereiken en houdt zich daarom minder bezig met journalistieke producties en steeds meer met de wensen van de doelgroep. Daarom wordt er minder gewerkt aan thematische online dossiers en inhoudelijke volledigheid. Beter is het rekening te houden met de nieuwsbehoeften van de doelgroep en te proberen bezoekers overzicht te bieden, aldus Ankersmit.

Middelbare scholier als adviseur
De NOS experimenteert nu volop met bijvoorbeeld Instagram waar dagelijks zo’n zes posts worden geplaatst en wordt geprobeerd jongeren te bereiken via zogenoemde Instagram-stories.

Voor SnapChat worden in en om het NOS-gebouw filmpjes gemaakt die de headlines verbeelden. De bedenkers hiervan kregen deze zomer daarbij hulp en advies van een middelbare scholier die een paar weken een snuffelstage liep op de redactie. Zeker voor een platform dat vooral jongeren bereikt, kan advies van iemand uit de doelgroep heel erg nuttig zijn, aldus Ankersmit.

Op YouTube maakt de NOS een nieuwsshow, ook speciaal gericht op jongeren.

Eigen platform
Volgens Lara Ankersmit is het belangrijk niet volledig afhankelijk te worden van sociale platformen, dus de NOS publiceert ook de content op het eigen platform. Dat zijn bijvoorbeeld uitlegvideo’s over actuele thema’s, ook weer gericht op een jeugdige doelgroep.

Volgens Ankersmit is het belangrijk om te blijven vernieuwen en te blijven onderzoeken wat wel werkt en wat niet. Haar advies: start een lab waar alles kan en mag en kan worden uitgeprobeerd.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie