Dat zegt de directeur Marktstrategie van de verzekeraar, Albert Spijkman, in een donderdag gepubliceerd interview met Het Financieele Dagblad.
Achmea is op zoek naar nieuwe manieren om geld te verdienen met schadeverzekeringen. Daarbij wordt onder meer gedacht aan de mogelijkheden om via slimme apparaten meer informatie te krijgen over het gedrag van klanten. Daarvoor wil Achmea onder meer samenwerken met Google Nest. Dat bedrijf maakt slimme thermostaten, die huizen veiliger maken door middel van rookmelders en koolmonoxide-alarmen.
Achmea gaat verder werken aan een kastje voor in de auto, waarmee het rijgedrag van polishouders kan worden gevolgd. Een veilige rijstijl kan dan worden beloond met een lagere premie. De mogelijkheden op dit vlak worden nog onderzocht, liet Spijkman weten. Daarbij is Achmea onder meer in gesprek met TomTom, dat dergelijke kastjes kan maken.
D66 heeft inmiddels Kamervragen gesteld over de plannen van Achmea aan minister Edith Schippers (Volksgezondheid) en staatssecretaris Klaas Dijkhoff (Veiligheid en Justitie). De D66-Kamerleden willen onder meer weten of het kabinet het wenselijk vindt 'dat een verzekeraar verzekerden verleidt met premiekortingen in ruil voor privégegevens die verzekerden anders niet met de verzekeraar zouden delen'. Ze willen ook weten of Achmea de plannen heeft voorgelegd aan het College bescherming persoonsgegevens.
In maart 2014 kwam ING nog in opspraak omdat het plannen had om gebruikersdata van klanten te vercommercialiseren.
Bron: FD, via ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!