‘2.500 klanten bezoeken kunstfestijn “Live Art Festival”’, ronkte het persbericht in de week na zaterdag 6 juli, de dag waarop vermogensbeheerder ABN Amro MeesPierson de première beleefde van kunsthapping ‘Live Art Festival’.
Het waren de paleistuinen van Paleis Soestdijk die het decor vormden voor een allerhande aan muziek- en kunststijlen, dat tot een ‘kwalitatief en waardevol klantcontact’ moest leiden. De organisator van het evenement, Brandbase, zegt namens de bank: ‘Wat er tot voor kort ontbrak, was een eigen evenement dat het gevoel van ABN Amro MeesPierson goed overbrengt.’
Concreet?
Een ‘kwalitatief en waardevol klantcontact’ verwezenlijken, dat is een doelstelling die op abstract niveau wel te doorgronden is. Maar wat betekent het nou helemaal concreet? Ferdinand Parijs (foto hierboven), directeur marketing strategie ABN AMRO MeesPierson, was bereid tot een meer uitgebreide toelichting.
Live Art on mainstage: Karin Bloemen
Waarom voelt ABN Amro MeesPierson zich geroepen om de ‘schone kunsten’ naar het publiek te brengen?
Ferdinand Parijs: ‘ABN Amro en cultuur gaan al heel lang en heel goed samen. Onze bankbrede sponsoring zorgt ervoor dat kunst, muziek, design en theater een zo breed mogelijk publiek bereiken. Ook sluiten onze investeringen naadloos aan op de belangen van onze klanten en stakeholders. Tijdens het ABN Amro Live Art Festival hebben we kans gezien een aantal elementen bij elkaar te brengen. En dat heeft heel goed gewerkt.’
Wat doet de associatie met kunst voor het merk ABN Amro MeesPierson?
‘Het gaat niet zo zeer om wat het voor het merk doet maar meer om het feit dat de onderwerpen kunst en cultuur zo goed passen bij onze klanten. Vermogende en hoger opgeleiden hebben een boven gemiddelde interesse voor kunst en cultuur. Die interesse delen wij en we vinden het prettig om ook op dit soort evenementen het contact met klanten te onderhouden en mogelijk nieuwe klanten te ontmoeten.’
Wordt dat ook gemeten?
‘De associatie meten we niet echt, maar het is wel duidelijk voelbaar in onze gesprekken met klanten. En met enige regelmaat organiseren lokale kantoren ook eigen kleinschalige evenementen, bij voorbeeld een expositie van Ans Markus in kantoor Zeist.’
De programmering van Live Art Festival beoogde middels een mix tussen klassiek en modern, de verbinding tussen verschillende generaties tot stand te brengen. Daartoe werd onder meer Karin Bloemen op het hoofdpodium naast het paleis gezet. Verder waren te zien de Nieuwe Philharmonie Utrecht, Pleun (winnares van The Voice of Holland 2017) en Alain & Dane Clark. ABN Amro: ‘Langs de hofvijver was er een inspirerende kunstroute samengesteld waar je werd vermaakt door diverse kunstenaars en waar je kon deelnemen aan bijvoorbeeld een graffitiworkshop en de Hermitage voor Kinderen.’
Over dat ‘kwalitatief en waardevol klantcontact’, op welke manier hebben jullie dat met die 2500 klanten gelegd?
‘Klanten ontvingen zes weken voor het evenement een persoonlijke uitnodiging in de vorm van een brief met een bijzondere kaart. En veel klanten zijn door hun bankier nog gebeld om de uitnodiging nog persoonlijker te maken. Klanten konden zich vervolgens aanmelden via een speciale site. Dat hebben veel relaties met veel enthousiasme gedaan, we waren binnen no time “uitverkocht”. Uiteindelijk hebben we op 1 juli inderdaad een kleine 2.500 gasten mogen ontvangen. Ik zeg gasten omdat de klanten de mogelijkheid hadden om het gezin of vrienden mee te nemen, het was tenslotte bedoelt als een dagje uit en dat doe je - zeker in het weekend - vaak met vrienden of het gezin. Deze opzet is met veel enthousiasme ontvangen.’
Is ABN Amro MeesPierson daadwerkelijk het gesprek aangegaan met die klant?
‘Private Banking is een vak waar het draait om persoonlijke aandacht en waardevol contact. Uiteraard waren er veel collega's van de diverse kantoren aanwezig en ik sluit niet uit dat er tussen de optredens door zaken werden besproken, maar de opzet was vooral om klanten te laten genieten van een mooie dag. Dat vinden wij ook waardevol.’
Is nu al vast te stellen op het evenement iets heeft opgeleverd?
‘Uiteraard evalueren we alle details van dit evenement, daar zitten we middenin. De eerste resultaten laten zien dat we absoluut geslaagd zijn om een aantrekkelijk festival neer te zetten. Sterker nog, 88 procent van de respondenten geeft aan zeker weer uitgenodigd te willen worden. En we weten inmiddels ook wat we nog kunnen verbeteren om een dergelijk evenement nog beter te maken.’
‘Daarnaast hebben we van diverse kantoren vernomen dat het evenement zeker heeft geholpen de loyaliteit verder te verbeteren. En naast aanvullende deals met bestaande klanten zijn we ook in gesprek met nieuwe klanten die zonder het festival mogelijk niet op ons pad waren gekomen.’
Krijgt het evenement een vervolg?
‘Grote kans dat het Live Art Festival een vervolg krijgt, maar over de vorm en de inhoud kan ik nu nog niks zeggen.’