Overslaan en naar de inhoud gaan

Petitie voor meer audiodescriptie op televisie

Vereniging Bartiméus Sonneheerdt confronteert het publiek met de ongemakken van blinde en slechtziende mensen.
Miniatuurvoorbeeld
Miniatuurvoorbeeld

Vandaag lanceert Vereniging Bartiméus Sonneheerdt de campagnevideo ‘Ik wil audiodescriptie’. Het filmpje laat zien dat het voor mensen met een visuele beperking bijna onmogelijk is om televisieprogramma’s te volgen.

related partner content for mobile comes here

Beperkt aanbod


Hoewel de Nederlandse omroepen al twee jaar aangeven meer audiodescriptie te willen gebruiken, zijn de beschikbare programma’s tot op heden nog op één hand te tellen. De campagne roept daarom op de petitie te tekenen.

Hoewel de Nederlandse omroepen al twee jaar aangeven meer audiodescriptie te willen gebruiken, zijn de beschikbare programma’s tot op heden nog op één hand te tellen. De campagne roept daarom op de petitie te tekenen.

Samen met andere belangenorganisaties wil Bartiméus Sonneheerdt 40.000 handtekeningen verzamelen voor spreektijd in de Tweede Kamer, om zo een structureel aanbod van audiodescriptie op televisie te realiseren.

Er wonen 350.000 mensen met een visuele beperking in Nederland. De mogelijkheden om reguliere tv te kijken, zijn voor deze groep beperkt.

Ontbrekende wetgeving


Waar ondertiteling voor doven en slechthorenden al meer dan twaalf jaar verplicht is, bestaat er geen wetgeving die dergelijke voorzieningen voor blinden en slechtzienden faciliteert.

Waar ondertiteling voor doven en slechthorenden al meer dan twaalf jaar verplicht is, bestaat er geen wetgeving die dergelijke voorzieningen voor blinden en slechtzienden faciliteert.

Nederland loopt ver achter op het gebied van audiodescriptie: een techniek om films en tv-programma’s toegankelijk te maken voor blinde en slechtziende mensen. In het Verenigd Koninkrijk is de dienst al verplicht en Netflix biedt het in het Engels aan bij hun Original series.

Door het aanbieden van de petitie hoopt Bartiméus Sonneheerdt dat de overheid omroepen gaat verplichten 20% van het televisieaanbod te voorzien van audiodescriptie.

De campagne


De campagnevideo is opgenomen tijdens de lopende Piaggo-tour. Een Piaggo-wagentje is omgebouwd tot reizende minibioscoop om mensen door het hele land te laten beleven hoe het is om televisie te kijken zonder beeld.

De campagnevideo is opgenomen tijdens de lopende Piaggo-tour. Een Piaggo-wagentje is omgebouwd tot reizende minibioscoop om mensen door het hele land te laten beleven hoe het is om televisie te kijken zonder beeld.

De confrontatie tijdens de tour laat mensen inzien dat kijkplezier haast onmogelijk is als je niet ziet wat er gebeurt en alleen maar het normale geluid hoort. De video is bedoeld om het publiek de petitie online te laten tekenen.

Audiodescriptie


Bij audiodescriptie beschrijft een stem alle visuele elementen in de pauzes tussen de dialogen, zoals de personages, gezichtsuitdrukkingen, plaatsbepaling en ontwikkelingen in de verhaallijn.

Bij audiodescriptie beschrijft een stem alle visuele elementen in de pauzes tussen de dialogen, zoals de personages, gezichtsuitdrukkingen, plaatsbepaling en ontwikkelingen in de verhaallijn.

Met behulp van de app Earcatch krijgt men te horen wat er op dat moment in beeld gebeurt. Mensen met een visuele beperking kunnen door deze extra uitleg de film of het tv-programma beter volgen.

Er zijn 12.000 gebruikers van de app, die momenteel alleen extra uitleg krijgen bij Nederlands gesproken filmaanbod. Televisieprogramma’s met audiodescriptie zijn tot op heden schaars, met als uitzondering een handvol NPO-programma’s die met de app experimenteerden, waaronder Boer zoekt Vrouw Internationaal.

 

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in