Zo blijkt uit cijfers van GfK. Supermarkten behaalden het afgelopen jaar wel een recordomzet. Ook de week voor kerst werden er goede zaken gedaan: de omzet bedroeg 737,6 miljoen euro.
Daar heeft de koopzondag van 24 december, de dag voor kerst, echter nauwelijks aan bijgedragen. Weliswaar viel de opkomst met 560.000 bezoekers niet tegen, maar gekocht werd er nauwelijks. De koopzondag, waarop veel supermarkten hun deuren openden, leverde 2,2 procent van de weekomzet op.
'Je kon in de meeste supermarkten een kanon afschieten', zegt supermarktdeskundige Gerard Rutte tegen het Nederlands Dagblad, de Christelijke krant die natuurlijk liever een stille zondag had gehad.
Volgens Rutte durfden veel consumenten het niet aan om de kerstboodschappen op het laatste nippertje aan te schaffen. En ik denk dat hij gelijk heeft, die zondag was er voor die ene vergeten boodschap.
Er werd niet alleen veel minder verkocht, de kosten lagen veel hoger. Personeel kreeg meer loon, en veel zaken die op zondag niet voorradig zijn moesten toch geproduceerd worden, voor een hogere prijs. Denk aan al het vers gebakken brood.
Ook hadden veel supermarkten het assortiment met het oog op de kerstdagen uitgebreid met veel verse producten.
Die vervolgens niet bewaard konden worden tot woensdag. Met de huidige flinterdunne marges blijft er dan echt niets meer over, denkt Rutte.
Al met al een kostbare zaak. Joop Holla van GfK is het daar mee eens. 'De koopzondag kan nauwelijks rendabel zijn geweest. Misschien zien de concerns het als een investering in de toekomst.'
De slechte omzet van de koopzondag is ruimschoots gecompenseerd door de flinke omzetgroei over het hele jaar. Consumenten gaven 3,9 procent meer uit dan in 2005. 'Het is een goed jaar geweest. Consumenten hebben weer meer vertrouwen in de economie. Verder lijkt de supermarktoorlog ten einde', aldus Holla.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!