Willem Alexander en Máxima brachten vorige week een bezoek aan Joop van den Ende Academy, waar zij deelnamen aan een matchmaking tussen Nederlandse en Duitse organisaties.
Het werkbezoek was onderdeel van het Duitsland programma van de Topsector Creatieve Industrie. Bedoeling is dat de komende twee jaar zo'n dertig Duitse evenementen een Nederlands creatief-tintje krijgen. Nadruk ligt daarbij op de kracht van de creatieve economie om crossovers te maken naar andere sectoren zoals health, energy en retail.
Barbera Wolfensberger, boegbeeld van de Topsector Creatieve Industrie, legde in haar welkomst toespraak de nadruk op de verbindende kracht van de creatieve industrie. Wolfensberger merkte op dat de creatieve industrie bij uitstek in staat is om voor de kruisbestuivingen te zorgen die nodig zijn voor het oplossen van maatschappelijke vraagstukken.
Vervolgens kon het koningspaar zelf kennismaken met enkele voorbeelden van dergelijke kruisbestuivingen, zoals de (aan TU Delft ontwikkelde) Ambulance Drone (foto) en de Amsterdamse startup Wemakevr en Bosch Rexroth die samen de mogelijkheden van VR presenteerden.