'Bedrijven en overheden verzamelen steeds meer persoonsgegevens van ons. We worden op basis van die gegevens geprofileerd en ons profiel bepaalt op welke manier wij worden behandeld of benaderd. Wij leven in een maatschappij waarin sprake is van ‘digitale predestinatie’. Dit kan mensen beperken in hun vrije ontwikkeling en vrije keuzes.'
Met deze woorden overhandigde de voorzitter van het College bescherming persoonsgegevens (CBP) Jacob Kohnstamm vandaag het jaarverslag 2014 aan de leden van de vaste Kamercommissie van Veiligheid en Justitie van de Tweede Kamer.
Profilering
In 2014 had het CBP speciale aandacht voor profilering. De toezichthouder heeft verschillende onderzoeken gedaan naar het volgen van surfgedrag van internetters. Via tracking cookies kunnen organisaties grote hoeveelheden persoonsgegevens verzamelen. Door deze analyseren en te combineren kunnen ze profielen toekennen aan doelgroepen en deze anders behandelen of gerichter benaderen. 'Dat kan prettig zijn,' aldus het CBP: 'Als mensen daarover tenminste worden geïnformeerd en zelf een keuze hebben kunnen maken. Maar het kan voor hen ook ongunstige gevolgen hebben.'
In onderzoeken bij advertentiebedrijf YD (inmiddels: Yieldr) en de Nederlandse Publieke Omroep (NPO) concludeerde het CBP dat deze organisaties de wet overtraden door via tracking cookies persoonsgegevens te verzamelen zonder daarvoor vooraf toestemming te vragen.
Het CBP legde vorig jaar ook Google een last onder dwangsom op voor het combineren van persoonsgegevens zonder dat Google internetgebruikers hierover vooraf goed informeerde en zonder dat het bedrijf hiervoor toestemming vroeg. De dwangsom kan oplopen tot 15 miljoen euro.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!