De KWF Kankerbestrijding in Amsterdam heeft in 2004 het vaste donateurbestand met 70.000 mensen zien groeien naar 360.000 mensen.
De explosieve groei is vooral het resultaat van intensievere donateurwerving en nieuwe werfmethoden, zo blijkt uit het jaarverslag dat de Kankerbestrijding afgelopen week publiceerde.
Een zeer opvallend cijfer dat de Kankerbestrijding publiceerde is het bezoekersaantal van de website. Dat steeg van 630.000 bezoekers in 2003 naar 1,3 miljoen bezoekers in 2004.
Onder meer de dood van soapster Guusje Nederhorst (foto) aan kanker in februari 2004 zorgde voor het recordaantal van 200.000 bezoeken aan de site die maand.
'En we zien ook een stijging van het aantal bezoekers als een product in de media met kanker wordt gekoppeld. Mensen gaan dan op onze site uitzoeken in hoeverre zo'n verhaal waar is', aldus een zegsvrouw van de KWF.
Door de groei van het aantal vaste donateurs is de Kankerbestrijding zeker van een structurele bijdrage van 11,1 miljoen euro. De 290.000 vaste donateurs in 2003 brachten 8,4 miljoen in laatje.
Opvallend is dat de 70.000 nieuwe donateurs met 10 euro per jaar ongeveer 25 procent meer geld op tafel leggen dan 'oude' donateurs.
In totaal verwierf de Kankerbestrijding in 2004 60,3 miljoen euro. Het grootste gedeelte, 28,8 miljoen euro, was afkomstig uit nalatenschappen. Na aftrek van de kosten had de stichting 56 miljoen euro om onder meer onderzoek naar kanker te financieren.
Collectes leverden vorig jaar 8 miljoen euro op.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!