Midden in de internetbubbel van de jaren negentig begon Jacco Bouw e-mailmarketing automation bedrijf Webpower. In 2006 besloot hij onder andere de Chinese markt te betreden. Daar heeft hij samen met de overheid een anti-spamwet opgezet voor e-mailmarketing en het begrip marketing automation geïntroduceerd.
Verandering marketing automation
In de achttien jaar dat Webpower bestaat, heeft Bouw de veranderingen in e-mailmarketing en de opkomst van marketing automation van dichtbij meegemaakt. Zo is e-mailmarketing geoptimaliseerd, maar zijn er ook nieuwe kanalen bijgekomen. ‘Een kanaal dat vrijgekomen is voor marketingdoeleinden is sms, omdat privégesprekken nu allemaal via WhatsApp verlopen.’ Bouw vertelt dat door deze verschuiving dit kanaal zich goed leent voor serviceberichten. ‘Sms wordt namelijk nog wel altijd gelezen.’
De grootste verandering in e-mailmarketing zit volgens Bouw in de relevantie van de inhoud. Bedrijven hebben namelijk steeds completere profielen van de ontvangers. Hierop kunnen zij inspelen. ‘In bijvoorbeeld de nieuwsbrieven van de ANWB is alle inhoud 100 procent op jou afgestemd.’
China als koploper
Toen Bouw in 2006 met Webpower naar China ging merkte hij al snel dat de technologische markt in China heel anders was dan in Europa.
Co-host Frank Goren vraagt wat de verschillen zijn tussen Europa en China. Bouw: ‘Op het gebied van e-commerce gaan wij in Nederland direct naar de eigen website van een bedrijf als we iets willen kopen. Als we een G-star broek willen gaan we naar G-star.com, en als we een Diesel broek willen gaan we naar Diesel.com. Het is hier nog niet zo normaal dat we bijvoorbeeld naar Zalando of Wehkamp gaan (...). In China werkt het wel zo. Alles gaat via portalen, je hebt daar bijna geen rechtstreekse websites.’ Met portalen bedoelt Bouw onder andere de Chinese websites Alibaba.com, Tmall.com en JD.com. ‘Er is geen site in het westen dat wij kunnen vergelijken met China.’
WeChat
Daarnaast tipt Bouw nog een groot verschil aan. Mede door de allesomvattende app WeChat heb je als je in China bent bijna alleen nog je telefoon nodig voor al je dagelijkse zaken. ‘Ik betaal in China alles met mijn mobiele telefoon: of dat nu gaat om een rekening in een restaurant, een sateetje die ik op straat koop of een fiets die ik pak. Bij de fiets scan ik een QR-code. Alles draait om QR-codes in China. Het slot gaat open, en je kunt de fiets vervolgens weer op een willekeurige plek in de stad achterlaten. Zo ver zijn we hier in Nederland nog lang niet.’
Beluister de podcast vanaf 29:00 voor meer verdieping over de Chinese markt.
Verder nog in deze aflevering
Het nieuws in The Brief gaat deze editie over de nieuwe lancering van de Google Glass, het artikel onderzoek van de Guardian en de verkeerd opgevatte advertentie van Audi.
The Brief is een tweewekelijkse podcast over content, marketing en media. The Brief wordt gemaakt door The Agency; het content marketing bureau van Wayne Parker Kent.
Beluister de podcast en lees de shownotes voor alle linkjes.
De aflevering is ook te vinden in de iTunes-store en alle overige podcast apps.
Adformatie is mediapartner van The Brief.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!