Geurfabrikant Givaudan heeft een gratis iPhone app gelanceerd,die met behulp van de opgeven voorkeuren van de gebruiker, de best passende parfum voor je kiest. In de app met de naam ‘iPerfumer’ staan meer dan 4.000 parfums voor mannen en vrouwen. De app biedt naast een geurentest ook informatie over de geur en beoordelingen van de gebruikers.
Het perfecte luchtje
Consumenten kunnen in de app een profiel aanmaken, waarin oa gevraagd wordt naar leeftijd, locatie en geurvoorkeuren. Hierna geeft de app een persoonlijke aanbeveling van enkele parfummerken.
Je zou natuurlijk verwachten dat geurfabrikant Givaudan haar eigen luchtjes in deze app zou promoten en aanbevelen, maar dat is niet het geval. “Steeds meer mensen kopen online hun luchtjes of gaan op zoek naar aanbevelingen van gebruikers op het web en kopen een geurtje zonder te ruiken. De applicatie zal steeds beter gaan werken, wanneer meer consumenten het gaan gebruiken”, aldus Giveaudan. De drijfveer achter de app-ontwikkeling door Giveaudan komt niet goed naar voren in het persbericht.
Gebruikersdata
Grootste voordeel voor deze geurfabrikant is natuurlijk de gebruikersdata. Op mijn vraag aan of er naast door de gebruikers ingevoerde gegevens worden opgeslagen heb ik van Sid Shah (Head of Technology & Innovation Givaudan) tot op heden helaas nog geen antwoord gekregen, Uit recent onderzoek door Lookout blijkt namelijk dat bijna een kwart van de gratis iPhone apps informatie doorstuurt, zonder dat de gebruiker vaak zich hiervan bewust is. Bij gratis Android apps is dit zelfs bijna de helft! Vaak proberen de gratis applicaties informatie van je te weten te komen, zoals locatie, contactpersonen en surfgedrag.
What woman want
In de film “What women want” speelt Mel Gibson een reclamemaker die kan horen wat vrouwen denken. Hierdoor weet hij precies hoe hij deze doelgroep moet benaderen en welke advertising-campagne het beste werkt. Met deze ultieme marketing tool weet het Zwitserse Givaudan straks hoe vrouwen willen ruiken..
Ultieme Marketingtool of Privacy schending? Zie onderzoek:
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!