De reorganisatie volgt op de benoeming van Frank van der Post, die in maart van dit jaar van British Airways in Londen overstapte naar de raad van bestuur van KPN als chief commercial officer.
Coen Olde Olthof (43) begon in 2001 bij Getronics, dat in 2007 werd overgenomen door KPN. Sinds 2013 bekleedt hij de functie van Senior President Marketing & Online. Tot zijn vertrek op 1 februari rondt hij zijn werkzaamheden af.
Hij kijkt terug op een lange historie bij KPN waarin hij zeer gevarieerde werkzaamheden voor zijn rekening nam. Van het opzetten van joint ventures bij PinkRoccade, het besturen van een internationaal marketingteam bij Getronics, werken voor de Zakelijke en voor de Consumentenmarkt, tot het versnellen van de digitalisering binnen KPN en het vernieuwen en verjongen van het KPN merk.
Olde Olthof zegt dit over zijn vertrek: 'Met veel plezier kijk ik terug op deze periode en ik ben dankbaar voor de vele mogelijkheden die mij geboden zijn. Ik heb het, op een paar slechte dagen na, met heel veel plezier gedaan. Ik ben trots op het werk en vooral op het team dat van KPN de beste telco op digital gebied heeft gemaakt. Met de invoering van de functionele organisatie breekt een nieuwe periode aan met nieuwe mensen en nieuwe beelden. Ik heb besloten dat dat niet meer mijn periode is. Na zo'n lange tijd is het goed om de bakens eens te gaan verzetten. Niets scherpt je waarnemingsvermogen meer dan een nieuw avontuur en daar kijk ik naar uit.'
In een interview in september 2014 op Marketing Online vertelde Olde Olthof over de uitdaging om het imago van KPN in lijn te brengen met wat het bedrijf kan en doet, en over hoe lastig het is om in het digitale tijdperk een nutsbedrijf te zijn.
Olde Olthof is op 13 oktober een van de keynote sprekers op Het Grote Marketing Congres van Tijdschrift voor Marketing in het Concertgebouw Amsterdam.
Foto Coen Olde Olthof: Lex Draijer