In reclameland zullen collega’s je niet snel veroordelen als je in je Volvo naar de Skoda-presentatie rijdt. Of een burgertje scoort bij Burger King na een lange meeting bij McDonalds. Living the brand is mooi, maar het moet natuurlijk wel praktisch blijven.
Totdat je een campagne maakt voor een politieke partij. Dan zijn een omhoog getrokken wenkbrauw en een kruisverhoor gegarandeerd je deel.
Ben jij lid van die partij?
Nee.
Oh, waarom werk je dan voor ze?
Ze hadden het idee dat wij de goede campagne voor ze konden maken.
Nou ja zeg.
Of ze daar bij Joe Public (CDA) en XXS (VVD) ook last van hebben? Vast. En vooral, wat een onzin. Zelf heb ik al talloze keren mijn betrokkenheid bij Artikel 1 moeten verklaren.
Met Sylvana Simons ben ik al heel lang bevriend. Toen ze het advies van haar vrienden opvolgde om weg te gaan bij DENK hielp ik haar met het opzetten van haar eigen partij; Artikel 1. Een prachtig avontuur vind ik het. Wie een nieuwe politieke partij wil inschrijven, moet maar liefst 11.000 euro storten (een kiesdrempel die ik overigens nog niet kende). Dat geld krijgt ze weer terug als ze de Tweede Kamer haalt. Maar dan moet je wel campagne voeren en daarvoor is Artikel 1 volledig afhankelijk van particuliere giften, meestal tientjeswerk. Bij elkaar kan Artikel 1 er nog geen mini-Facebookcampagne van bekostigen.
Follow the money
Hoe komen die andere partijen eigenlijk aan zoveel geld voor hun campagnes? Politiek lidmaatschap is het toverwoord. Bijna alle partijen hebben leden en die betalen jaarlijks hun politieke ideaal in klinkende munt uit. Bij een club als de VVD verwacht ik daarnaast substantiële donaties van ondernemers. Bij Groen Links zal dat niet anders zijn, ook brandneteltelers en zonnepanelenproducenten gaat het immers voor de wind.
Uitzondering is de PVV, die heeft/wil geen leden en moet het doen met donaties aan de ‘Stichting Vrienden’. Al tijden gaan geruchten dat het om Israëlische makkers zou gaan. Voor anti-islampolitiek draaien Netanyahu en z’n rijke vrinden nu eenmaal graag de geldkraan open. ‘Follow the money’ zou er eens in moeten duiken.
Net als in DENK trouwens, die hebben opmerkelijk veel budget voor zeer intensieve Facebook campagnes tot hun beschikking. Stichting HOTIAD (Verenigde Nederlands/Turkse ondernemers die hun grondstoffen uit Turkije halen) schijnt DENK flink te sponsoren. Een goede relatie met Turkije kost nu eenmaal geld en dan denkt Erdogan uiteraard graag mee.
Juryleden gezocht
Een politiek is een heleboel, maar saai is het zeker niet. Hoog tijd dus dat we politiek reclamefähig maken. Ik pleit dan ook voor een nieuwe award die we op de dag voor de verkiezingen uitreiken voor de beste partijcampagne! Wie wil er in de jury?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!