Hollandgevoel verkoopt, tot het fascistische toe

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In het weekend van de Voice of Hollandfinale staat er een interessant in het NRC Handelsblad: ‘Hollandgevoel trekt kijkers en kopers’. Met voorbeelden als 100% NL ('de muziek van Nederland'), de humoristisch bedoelde campagne van Woon Express ('vergeet die Zweedse ballentent') en de Nederlandse Energiemaatschappij. Maar die laatste gaat te ver met haar commercial "zeg NEIN tegen het Duitse RWE”. Een opruiend stukje

Hollandpromotie. Waar hebben we dat eerder gezien?

In het artikel van het NRC geeft redacteur Mirjam Keunen een vrolijke opsomming van de laatste Hollandsuccessen, gesteund door mediaredacteur Wilfred Takken. De nieuwe telecomaanbieder Hollandse Nieuwe en het eerder genoemde Woonexpress, bijvoorbeeld. Maar ook de televisieprogramma’s Ik hou van Holland, Wat vindt Nederland? en The Voice of Holland. Allen van John de Mol’s Talpa waarmee de auteurs blijkbaar iets willen suggereren. Weet John de Mol iets dat wij niet weten? En de radiozender 100% NL en het onafhankelijke tijdschrift met dezelfde titel worden de snelst groeiende titels in de radio- en bladenmarkt genoemd.

Maar het is niet nieuw, denk aan Holland International en Nationale Nederlanden. "Het succes van Geert Wilders kan te maken hebben met onze liefde voor alles wat naar Nederland riekt", zegt massapsycholoog Hans van de Sande. Balkenende zei ooit dat we trots moesten zijn op de VOC-mentaliteit en wat Rita Verdonk vindt zie je in haar .

Opmerkelijk in het rijtje oranjepromotie is de Nederlandse Energiemaatschappij. Naast de oerhollandse Frans Bauer en Natasja Froger die op het gevoel van de populistische Nederlander inspeelden, probeerde Maurice de Hond (‘uit onderzoek blijkt...’) het op de rationele manier. Kijk even op het van Tros Radar tussen de 1877 (!) berichten over de NEM of we echt toe zijn aan een ‘een Nederlandse energiemaatschappij met nuchtere prijzen’.

De Koefnoenspoof met Geert Wilders leek vergezocht: “We willen gewoon Hollandse elektriciteit en geen vluchtelingenstroom”, en “Eigen vonk eerst”. Een grap natuurlijk, tot ik de nieuwe commercial van de NEM op tv zag. “Mensen zijn internationale concerns moe” zegt Pieter Schoen, algemeen directeur van de NEM in het NRC. Maar deze commercial gaat wel erg ver. Als de Duite vlag is verdwenen verzamelt het volk zich in rijen tegen een Nederlandse vlag en verschijnt groot het woord NEIN!. Dit heeft toch niets meer met stroom te maken. En gas.

Er is ook een gemaakt. In hoeverre kunnen we Nederland gebruiken ter promotie van uw diensten en producten?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie