Premium

Hoe NS een Twitter-vraag over cameraatjes in abri’s volledig laat ontsporen

En daar best mee kan leven

Wie wil weten hoe een kleine discussie op Twitter kan uitmonden in openingsnieuws bij alle grote landelijke nieuwsmedia, moet nog even terugkijken naar de Twitter-feed van de NS begin deze week.

Het begint met een vraagje over een cameraatje in een reclamezuil:

 

 

De NS-medewerker duikt ergens een bericht op van acht jaar oud over dit soort cameraatjes, met daarin ook een waarschuwing voor de privacyaspecten.

 

Niet het antwoord dat de kritische massa geruststelt. Vooral journalisten beginnen vragen te stellen.

 

En de NS heeft het even uitgezocht. Het gaat niet om een camera, maar om een sensor.

 

De NS besluit zich aan de discussie te onttrekken:

 

En inderdaad Exterion heeft meer informatie over de sensor… eh, toch het cameraatje:

 

Intussen komen de media zelf met artikelen over het cameraatje, hier, hier, hier en hier. Daarbij valt vooral op dat geen van de artikelen uitsluitsel geeft of dit mag.

De NS laat de discussie over aan Exterion. ’We hebben een contract met ze, waarin staat dat zij zich aan de wet- en regelgeving houden, juist ook op het gebied van privacy’, zegt hoofd online reputatiemanagement en woordvoerder Gerjan Vasse.’Exterion is inhoudelijk het beste op de hoogte, en dus de beste woordvoerder.’

Exterion neemt die rol op zich en plaatst uiteindelijk zelf een persbericht op zijn site waarin het ingaat op de privacydiscussie, bijna 12 uur nadat de eerste vraag over het cameraatje is gesteld.

De kranten openen de volgende dag met het mysterie op de stations.

Een prima dialoogstarter

En de NS zelf? Die zegt niet ongelukkig te zijn met de discussie over de cameraatjes en privacy, hoe snel die ook uit de hand liep.

‘Onze webcare is erop gericht mensen zo snel mogelijk te helpen’, aldus Gerjan Vasse. ‘Ze hebben dit gezien als een reizigersvraag, en wilden zo snel mogelijk persoonlijk informatie geven. Natuurlijk hadden er alarmbellen moeten afgaan toen de discussie zich zo op privacy toespitste. Maar zo’n uitglijder kan voorkomen. Het is een prima dialoogstarter geweest.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie