Wie wil weten hoe een kleine discussie op Twitter kan uitmonden in openingsnieuws bij alle grote landelijke nieuwsmedia, moet nog even terugkijken naar de Twitter-feed van de NS begin deze week.
Het begint met een vraagje over een cameraatje in een reclamezuil:
@NS_online @ROVER_online wat doen die mini-cameratjes in die reclamezuil! Dit lijkt me geen beveiliging! Station amersfoort perron 6/7 pic.twitter.com/5YMKhguzU6
— Nsdefect (@Nsdefect) 4 september 2017
De NS-medewerker duikt ergens een bericht op van acht jaar oud over dit soort cameraatjes, met daarin ook een waarschuwing voor de privacyaspecten.
Met die camera's kijken adverteerders of passanten de advertentie bekijken en hoe lang: https://t.co/DBmEUwsDwT. ^JJ
— NS online (@NS_online) 4 september 2017
Niet het antwoord dat de kritische massa geruststelt. Vooral journalisten beginnen vragen te stellen.
Is ergens meer info te vinden over hoe deze gegevens worden verwerkt en hoe lang de beelden worden opgeslagen?
— Jeroen Kraan (@AmeriKraan) 4 september 2017
En de NS heeft het even uitgezocht. Het gaat niet om een camera, maar om een sensor.
heb nog even wat info opgezocht. Het is eigenlijk geen camera, maar een sensor. Er worden geen beelden gegenereerd, alleen het aantal 1/2
— NS online (@NS_online) 4 september 2017
Ja, maar de NS zegt dat het geen camera is... Dus we hoeven ons geen zorgen te maken, toch?
— Elger van der Wel (@elger) 4 september 2017
De NS besluit zich aan de discussie te onttrekken:
Wellicht kan @ExterionMediaNL je hier inhoudelijk meer over vertellen. ^MB
— NS online (@NS_online) 4 september 2017
En inderdaad Exterion heeft meer informatie over de sensor… eh, toch het cameraatje:
Beste allemaal. Het is een camera die slechts telt, er worden dus géén beelden opgeslagen. We hebben slechts anonieme statistieken.
— Exterion Media NL (@ExterionmediaNL) 4 september 2017
Het is dus wel een camera. We komen ergens.
— Bas Vermond (@BVermond) September 4, 2017
Intussen komen de media zelf met artikelen over het cameraatje, hier, hier, hier en hier. Daarbij valt vooral op dat geen van de artikelen uitsluitsel geeft of dit mag.
De NS laat de discussie over aan Exterion. ’We hebben een contract met ze, waarin staat dat zij zich aan de wet- en regelgeving houden, juist ook op het gebied van privacy’, zegt hoofd online reputatiemanagement en woordvoerder Gerjan Vasse.’Exterion is inhoudelijk het beste op de hoogte, en dus de beste woordvoerder.’
Exterion neemt die rol op zich en plaatst uiteindelijk zelf een persbericht op zijn site waarin het ingaat op de privacydiscussie, bijna 12 uur nadat de eerste vraag over het cameraatje is gesteld.
De kranten openen de volgende dag met het mysterie op de stations.
Een prima dialoogstarter
En de NS zelf? Die zegt niet ongelukkig te zijn met de discussie over de cameraatjes en privacy, hoe snel die ook uit de hand liep.
‘Onze webcare is erop gericht mensen zo snel mogelijk te helpen’, aldus Gerjan Vasse. ‘Ze hebben dit gezien als een reizigersvraag, en wilden zo snel mogelijk persoonlijk informatie geven. Natuurlijk hadden er alarmbellen moeten afgaan toen de discussie zich zo op privacy toespitste. Maar zo’n uitglijder kan voorkomen. Het is een prima dialoogstarter geweest.’