'Virtual Reality is no longer a thing of the future, it's happening right now!' Vanuit deze gedachte organiseert Adfo Groep in samenwerking met Pino Communicatie op 21 april het seminar Virtual Reality.
Virtual Reality is de nieuwe revolutie die bedrijven kunnen gebruiken om hun product (letterlijk) naar een nieuwe dimensie te tillen. Hoe kun jij deze toepassing gebruiken om bijvoorbeeld een nieuw leven in jouw product te blazen?
Bij wijze van voorproefje leggen we drie vragen voor aan vier sprekers: Richard Otto (VR-enthousiasteling en moderator), Tim Nijland (oprichter VR-expert, het grootste VR-platform van Nederland), Cees Dingler (managing director Capitola) en Jan van der Kooi (ervaringsdeskundige en directeur Van Der Kooi Sportscars).
1. Op welke vlakken gaat Virtual Reality gaat de komende jaren de meeste impact hebben?
Tim Nijland: 'Allereerst zal virtual reality impact hebben op de wereld van entertainment (video's, games). Daarna gaat het ingezet worden bij high involvement aankopen (auto's, huizen). Training en gezondheidszorg zijn eveneens belangrijk omdat je in een veilige situatie onveilige scenario's kunt simuleren.'
Richard Otto: 'Vooral op het gebied van gaming en entertainment gaat virtual reality veel impact hebben. Maar het is ook interesant voor veel andere segmenten, waaronder educatie, charity, vastgoed, shopping en uiteraard marketing. Content marketing is vervlochten in de meeste van de eerder genoemde segmenten en daarom gaat het ook op marketing grote invloed hebben. Ik heb aan tweehonderd bureaus gevraagd wat zij nu al op dit gebied doen voor adverteerders. Deze resultaten zal ik tijdens dit seminar presenteren.'
Cees Dingler: 'Toepassingen waarbij de gebruiker met hoofd, handen en voeten kan interacteren met de virtuele wereld om deze zo naar zijn hand te zetten. Denk aan Microsoft Hololens en HTC Vive.'
Jan van der Kooi: ‘360 graden bedrijfs- en productpresentaties. En vooral via websites in plaats van met apps.’
2. Waar zit de belangrijkste beperking?
Otto: 'Ondanks dat er nu al VR-brillen voor een tientje bij de Hema en Action liggen, moet het bereik nog groeien. Veel VR-content is al beschikbaar, maar consumenten hebben steeds hogere verwachtingen. Hierdoor moeten contentmakers, maar ook hardwarefabrikanten blijven innoveren om het wow-effect bij de gebruikers te behouden. Bij automerken zie je nu al een verzadiging en moet er op VR-vlak echt weer iets nieuws bedacht worden. Ook op het gebied van storytelling en videomaken zijn er vaak nog beperkingen en wordt er gebruik gemaakt van een 'railway' in plaats van echte virtuele vrijheid. Dit laatste vanwege budgetaire en technische berperkingen. Al met al staat VR op alle gebieden nog in de kinderschoenen.'
Van der Kooi: 'Op dit moment nog in bereik, maar dit zal de komende jaren sterk veranderen. De ontwikkeling van geavanceerde smartphones gaat erg snel en deze worden hiermee steeds geschikter voor complexe toepassingen als VR.'
Dingler: 'De belangrijkste beperking zit in het feit dat de headsets die dit kunnen niet draadloos zijn. Dit beperkt de bewegingsvrijheid en daardoor het ‘reality’ effect. De mobiele Samsung Gear sluit ik hierbij uit, omdat deze nog te weinig rekenkracht heeft voor dit soort toepassingen.'
Nijland: ‘Kosten vormen absoluut een drempel. Desktop VR is onbetaalbaar voor de consument. Bij mobiele VR lligt de beperking meer in techiek; er is er nog geen echt goede universele VR bril. Ook het downloaden en streamen is een probleem, helemaal wanneer je commerciële dingen wilt tonen.'
3. Als VR voor reclame gaat worden ingezet, op welke manier zal dit dan waarschijnlijk gebeuren?
Van der kooi: 'Tijdens beurzen en in showrooms kun je de bezoekers de beleving geven om in 360 graden een bedrijf of product te ervaren. Door je merk dusdanig goed online te presenteren, kun je bezoekers van de website een unieke beleving bieden. Hiermee hou je de aandacht vast en voelt dit niet als reclame.'
Otto: 'Adverteerders zullen met relevante content moeten komen, maar dat geldt niet alleen voor virtual reality. Op mobile (apps) en social media gebied zie je dat veel adverteerders goed weten hoe ze content marketing moeten bedrijven, dus ik ben ervan overtuigd dat adverteerders ook in het VR-landschap een belangrijke speler worden.'
Nijland: 'Het moet een indrukwekkende en boeiende ervaring zijn die niet als reclame aanvoelt. Mensen moeten dit uit zichzelf downloaden omdat het interessant is. Daarnaast krijg je te maken met advertenties in virtuele werelden. Ik denk dat contentcreatie in samenwerking met de doelgroep belangrijk wordt. Interactie is de sleutel.
Dingler: 'Voor storytelling ('hoe breng je een technisch verhaal op een leuke manier bij de consument?') en productinnovatie '(richt je eigen huis op locatie in in met Ikea meubileair').
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!