Het Nima heeft enkele moeilijke jaren gekend, met financiële problemen en teruglopende examenkandidaten. Nu lijkt het tij gekeerd.
Afgelopen maandag was de Ledenraadvergadering en het was voor het eerst sinds tijden weer rustig, beetje saai zelfs.
In 2005 heeft het Nima een positief resultaat geboekt van 85.295 euro, een jaar eerder was dat nog 40.062 euro. Begroot was een winst van 42.000 euro voor 2005, dus dat viel positief uit.
Van de winst komt een kleine 10.000 van de vereniging en de rest van de examens. In 2003 werd er nog een ton verlies geboekt.
2006 ziet er ook goed uit: volgens de verwachtingen zal er een winst van 128.000 euro bijgeschreven worden.
De stap voorwaarts is vooral te danken aan twee ontwikkelingen.
De eerste is het aantrekken van de examens: dit jaar zullen naar verwachting 9000 mensen een Nima-examen doen. In 2005 waren dat er 8100.
De tweede ontwikkeling is de sponsoring door de TopMarketingClub (TMC). Deze TMC kent nu zo'n 35 bedrijven die elkaar in besloten bijeenkomsten ontmoeten en jaarlijks een bedrag overboeken.
In 2005 kwam er zo 345.000 euro binnen en voor 2006 wordt 385.000 euro verwacht. Het aantal bedrijven in de TMC moet dit jaar naar 45 groeien.
Voorzitter Alfred Levi toonde zich tevreden: 'We hebben het goed gedaan. De cijfers zijn erg plezierig.'
Maar: 'Er zijn ook een paar punten van zorg. Doen we als Nima niet te veel? We laten overal ons gezicht zien en veel mensen weten ons in toenemende mate te vinden. We moeten daarom steeds kritischer onze prioriteiten vaststellen. Wat is nu echt belangrijk? Voor mij is dat helder: we willen marketing professioneler maken. Nu zie je dat het nog te vaak een hobby lijkt van managers.
'Is er geld over? Dan kunnen we aan marketing doen. Maar wordt het krapper? Dan doen we dus niets meer. Ik denk dat dat een foute gedachte is. Het creëren van vraag is de basis van elke business. Marketing is een investering.'
Levi wil binnen een half jaar een lijstje van Nima-prioriteiten presenteren. Het aantal leden blijft ook een zorg. Levi vindt dat met 2.187 in 2005 te weinig. 'Er is stabilisatie en nu een lichte groei, maar te veel bijeenkomsten krijgen te weinig bezoekers.' Doelstelling voor dit jaar is om het ledental naar 3.000 te krijgen.
De voorzitter wil de relatie met het MKB ook verder versterken. Daar is behoefte aan marketing en kan het Nima een rol spelen, zegt hij.
De Nima-directie vond de belangrijkste boodschap dat het Nima-diploma nu als eerste marketingdiploma in heel Europa erkend wordt. Die accreditatie heeft de Examenkamer maar liefst 10 jaar beziggehouden, maar is nu dan eindelijk gelukt. Nu krijgt iedereen die een Nima-diploma haalt ook een Europees certificaat.
Marketeers die al een ouder diploma hebben moeten op herhalingscursus: twee avonden een bijscholing volgen, en dan krijgen ook zij de derde avond hun Europese certificaat. Er wordt voor die oude diploma's geen toetsing gevraagd.
Petra Claessen van het Nima: 'We zijn daarmee de eerste in Europa die dit voor elkaar heeft. Het diploma wordt nu in 27 landen erkend.'
Nieuw wordt ook de Nima-site. Hij is nu nog in ontwikkeling, maar hij moet meer nieuws, interactie en overzicht bieden dat tot nu toe het geval was.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!