Vier leden van het Platform Internetbureaus Nederland (PIBN) delen hun visie. Josbert van der Zande, Software Engineer bij Internetbureau TriMM: “Het Internet of Things bestaat eigenlijk al jaren en begon met internet op mobiele telefoons. Daarna ging het over naar auto’s en tv’s met internet. De afgelopen tijd is deze ontwikkeling in een sneltreinvaart gekomen door zuinigere en goedkopere wifi. Nu zien ook bedrijven steeds vaker de meerwaarde van toepassingen rondom Internet of Things.”
Customer journey Ook al komt het Internet of Things steeds dichterbij en lijken de mogelijkheden vooralsnog eindeloos, toch hebben bedrijven vaak moeite om daadwerkelijk stappen te nemen. Paul Stork, partner van internetbureau Fabrique geeft aan: “Met name de combinatie van mobiel en Internet of Things biedt op dit moment een steeds grotere potentie. Maar hiervoor is het belangrijk dat bedrijven in staat zijn om een naadloze customer journey te maken. Daarbij moet worden nagedacht welke rol hun product speelt in het leven van de consument. Niet alleen op dit moment, maar ook in de toekomst. En dat levert interessante discussies op in de boardroom”.
Saša Radovanovic, Software Engineer van Internetbureau TriMM vult aan: “Wij zien vooral vanuit de medische hoek steeds meer vragen langskomen. Echter ontstaan er nog vaak problemen op het moment dat bestaande systemen met gebruiksinformatie gekoppeld worden aan analytische systemen en oplossingen.”
Stand-alone De vraag welke mooie praktijkvoorbeelden beschikbaar zijn is dan ook nog niet zo eenvoudig te beantwoorden. Paul Stork: “Eigenlijk zijn er in de praktijk nog maar weinig succesvolle toepassingen van smart objects die met elkaar communiceren en op die manier menselijke interventies beperkt houden.” Helaas dus nog geen ijskasten die boodschappen voor ons doen.
Maar schijnt er geen licht in de tunnel? Paul Stork: “We kennen inmiddels de remote control en remote sensing smart objects. Zo kun je met je smart phone de televisie bedienen, lampen aan- en uitzetten en de temperatuur monitoren van de kalkoen in de oven. Het lijken echter vooral nog stand-alone toepassingen die op dit moment de markt betreden. Maar we zijn wel op weg. Een goed voorbeeld is de Nest thermostaat, een apparaat met beduidend meer eigen intelligentie, die kan inspelen op weersverwachtingen en aanwezigheid."
e-Health Ate van der Meer, directeur van internetbureau Snakeware lijkt met de Beeldhorloge, een Internet of Things oplossing binnen de zorg, wel degelijk een praktisch voorbeeld te kunnen geven: “Wij constateerden een steeds grotere groep mensen die niet in staat zijn om alledaagse handelingen zelfstandig uit te voeren. Ze hebben geen goede notie van tijd. Dus kwam het idee voor de ontwikkeling van een zogenaamde beeldhorloge. Het horloge werkt met zelfgekozen beelden, bestaande uit pictogrammen en foto’s. Op van tevoren ingestelde momenten gaat het Beeldhorloge piepen en wordt het beeld getoond van een activiteit. Op deze manier krijgen de dragers inzicht in hun dagindeling. Inmiddels zijn er al vele instellingen aan de slag met het Beeldhorloge. Als internetbureau hebben wij een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van een online dashboard en meegedacht op strategisch en conceptniveau in de fasen voorafgaand aan de realisatie van Beeldhorloge.”
Van broek naar pols Ate van der Meer is er van overtuigd dat de zogenaamde Personal Mobile Computer de smartphone’s - zoals wij deze nu kennen - gaat vervangen. EWr zal dus een verplaatsing komen van broek- of binnenzak naar de pols. “De zwakste schakel rond het slagen van Personal Mobile Computers, bijvoorbeeld in de vorm van een horloge, is de beschikbaarheid van voldoende databandbreedte. Op dit moment, met 3G en op steeds meer plaatsen beschikbare wifi, vormt dit nog steeds uitdaging.”
Internet of Robots Een zwakke bandbreedte is niet de enige bedreiging. Marjolijn Elsinga, Project Manager, internetbureau TriMM licht toe: “Wat ik zie is dat mensen best bereid zijn om handigheidjes te accepteren die door het Internet of Things worden mogelijk gemaakt, zoals het op afstand aan- en uitzetten van verwarming, of ruimtes in je huis die reageren op aanwezigheid. Zodra het echter gaat om ethische zaken, zoals de zorg of veiligheid, dan is de acceptatiedrempel veel hoger. De techniek is inmiddels in staat om een operatie op afstand mogelijk te maken. Maar mensen vinden het idee dat ze door een robot geopereerd worden, waarbij de dokter niet in de zaal aanwezig is, niet fijn.”
Niet slim genoeg Paul Stork vult aan: “Een derde belangrijke uitdaging ontstaat in termen van productontwikkeling en bediening. Hoe maken we al deze intelligentie behapbaar en bestuurbaar? Hoe zorgen we ervoor dat we kunnen ingrijpen als een automaat net niet slim genoeg is? En hoe maken we steeds virtuelere bediening van steeds virtuelere zaken inzichtelijk en bruikbaar?”
Smart devices als ecosysteem Het zijn uitdagingen waar de meeste bedrijven de komende jaren mee te maken zullen krijgen. Hierbij is ook een belangrijke rol weggelegd voor de moderne marketeer. Tobias van Veen, lead design bij internetbureau Tam Tam licht toe: “We zien dat de focus van de marketeer breder wordt door de opkomst van de smart en dumb devices. Het resultaat lijkt op dit moment echter een versplintering aan product gerelateerde services, waarbij voor ieder apparaat een aparte applicatie wordt bedacht en ontworpen. Dit is op de korte termijn uiteraard bijzonder interessant, zeker omdat het aantal touchpoints met de klant hierdoor toeneemt. De vraag rijst echter hoe duurzaam het is om voor ieder product een extra service te maken. Aparte apps voor je auto, wasmachine, koelkast en verlichting. Is er dan nog echt sprake van toegevoegde waarde voor de gebruiker? De meerwaarde die de marketeer kan bieden is door na te denken over de afstemming van smart devices als ecosysteem. Daarbij is interconnectivity de oplossing om de overkill aan services tegen te gaan. Ik verwacht dat de smartphone de centrale rol als verbinder gaat krijgen tussen deze toepassingen.”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!