Samen met creative agency ROTHCO wist Heineken rugbywereldsterren Jonah Lomu (Nieuw-Zeeland) en Shane Horgan (Ierland) zover te krijgen om mee te doen aan een - branded - practical joke in een pub in Dublin. (Full credits onderaan.)
Heineken heeft de grap de naam ‘The Jonah Machine’ meegegeven, omdat het Jonay Lomu is die in de quizmachine verstopt zit en rugbyballen signeert, die allemaal voorzien van een persoonlijke noot. Hûh? Hoe kan dat?
Kop-of-munt
De prank vloeit voort uit de campagne 'It's Your Call' die Heineken eerder deze maand in Ierland uitrolde. Daarbij krijgen Ierse rugbyfans de kans om kop-of-munt te werpen aan het begin van grote rugbymatches (poulewedstrijden en kwartfinales), om zo te bepalen welk team de aftrap mag nemen. (Zie video onderaan.)
Ray Swan, senior art director bij ROTHCO, zegt in een toelichting op de kroeggrap van Heineken dat het idee achter ‘It’s Your Call’ de viering is van het onvoorspelbare karakter van de rugbysport.
‘The Jonah Machine’ is woensdag twaalf uur ’s middags voor het eerst uitgezonden. Vanaf nu zullen de Heineken quiz-machines verschijnen in verschillende pubs en op andere plekken. Heinekendrinkers mogen – virtueel – kop-of-munt spelen met de machine en kunnen zo prijzen winnen; van Heineken-spulletjes tot aan de grote eer om kop-of-munt te gooien bij een echte wedstrijd.
Credits
Agency: ROTHCO
Agency Producer: Laura Ellis
Art Director: Ray Swan
Copywriter: Emma Sharkey
Executive Creative Director: Alan Kelly
Strategy: Shane Doyle, MCCP
Account Director: Grace Looney
Account Manager: Susan Nelis
Production Company: Rattle
Director: Matt Golding
Producer: Conor Mulherne
Executive Producer: Ross Killeen
Social: Eric Gasparro
Post House: Rattle
Grade: EMC Post Production
Motion Graphics: Rattle
Digital and Social strategy: Emer Fitzgerald