Hallo, daar zijn we weer: de terugkeer van de krantenadvertentie

De advertentie van Maurice de Hond eist dezer dagen de meeste aandacht op, maar de paginagrote krantenadvertentie als 'lobbyinstrument' lijkt in het algemeen terug van weggeweest. Jaren geleden was het een beproefd middel om de aandacht te vragen voor een bepaald standpunt en was het voor velen een onmisbaar lobbyinstrument.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Een oud-collega van mij heeft nog steeds de zorgverzekeraarsadvertentie "99 vragen aan Hans Simons" uit begin jaren '90 ingelijst boven zijn bureau hangen. Maar zo rond 2000 kwam er serieus de klad in dit type advertenties en kreeg de kreet "Laten we een advertentie zetten!" steeds minder bijval. Succes bleek niet gegarandeerd, zoals Shell merkte met de advertentie waarin het ten tijde van hoge benzineprijzen stelde "slechts 3 cent" winst te maken. De Consumentenbond diende zelfs succesvol een klacht in bij de Reclame Code Commissie.

En nu is 'ie ineens terug! Nefarma heeft er net een serie opzitten met advertenties, Holland Casino timmert flink aan de weg en ook Maurice de Hond zet het middel nu dus in.

Slim of niet? Ondanks het sterk zendergerichte karakter, volgens mij wel. Maar dan wel als onderdeel van een bredere, 'echte' lobby. Helaas voor lobbyisten met een beperkt budget geldt daarbij dat een serie advertenties, met telkens aandacht voor een nieuw aspect van het onderwerp, het beste lijkt te werken. Het blijven natuurlijk gekleurde verhalen, stellingen e.d., maar je krijgt toch het idee een vrij compleet beeld te krijgen.

Last, but not least moet de boodschap voor de doelgroep wel duidelijk worden. De advertentie in o.a. NRC van zaterdag 17 maart van het Kences, waarin de wens (huursubsidie voor kamerbewoners) was verstopt in zo'n echte nep-krantenpagina advertorial, slaat de plan volledig mis.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie