En toen waren er nog maar twee. Totaal verrassend volgens sommigen, en volgens anderen volstrekt niet kwam het fusiebericht: Publicis Groupe en Omnicom Group gaan samen verder. Samen zijn ze nu groter dan WPP, van Martin Sorrell.
Beleggen in de urenbusiness van de reclame- en mediabureaus. Wie had dat een jaar of twintig geleden gedacht? Bijna niemand. Wel Martin Sorrell en Maurice Lévy, de mannen achter de immense schaalvergroting in de advertisingbusiness. Beiden runnen nu bedrijven met tientallen miljarden euro’s inkomen en zeer gezonde, grote kasstromen.
En nu? Wie weleens in Amsterdamse reclamekroegen komt, beluistert vooral cynisme. ‘Ze’ maken alles stuk. Er blijft geen ruimte voor creativiteit over binnen de holdingbedrijven. Wie nuchter kijkt, ziet vooral hele goede cijfers. Al jarenlang. Groeiende omzet en winst. En de beste ketens zijn sinds jaar en dag onderdeel van de Grote Twee. Kijk maar eens op de wereldkaarten van beide megaconcerns. Bijna alle grote, relevante bureaumerken behoren tot het grootkapitaal.
Jan Driessen, nog immer BVA-baas, toonde zich zondagochtend al bezorgd op Twitter na de fusie-aankondiging. Hij weet, aldus zijn tweet, serieus niet of dit wel goed nieuws is. Waarom hij twijfelt, meldt hij niet.
Alles wat er toe doet in Nederland – DDB, TBWA, LBi, OMD, JWT – is in handen van WPP of de nieuwe combi. En alles wat er toe doet en nog geen onderdeel is van deze concerns, kan een telefoontje verwachten.
Of klein blijven. Want dat is helaas het noodlot. Ja, je kunt een prachtig bureau runnen op de Nederlandse markt. En dan weet je dat er grenzen zijn. De landsgrenzen. En grenzen qua klantniveau (lokaal). Dat kan ontzettend uitdagend zijn, maar je bent als lokaal bureau geen partij voor grote merken die vooral ketenbureaus nodig hebben om een vuist te maken tegen de macht van grote mediapartijen als Google en sinds kort ook Facebook. De inkoopkracht die is ontstaan door de bundeling van alle bureauketens, drijft grote merken in de armen van bureaus onder één van deze twee paraplu’s.
Gaat de fusie lukken? Ja. En wat rest voor de rest is de marge. Hard, maar waar.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!