SBS kwam in de doelgroep 20-49 in totaal uit op 20,9 procent. Dat is 1,3 procent hoger dan in week 44. SBS6 daalde in aandeel van 9,1 naar 8,8, maar Veronica zag het aandeel van 6 naar 6,9 stijgen (onder meer dankzij de Veronica Premièremaand en de hele Harry Potter-reeks) en NET5 ging van 4,5 naar 5,2.
Het marktaandeel van marktleider RTL Nederland daalde met 1,2 naar 35,7 procent. De NPO (Ster) kwam op +2,1 en 23,6 uit, met name door het Champions League voetbal. Bij de zenders bleef RTL4 marktleider, zat NPO1 nog altijd ruim onder het marktaandeel van het eerste halfjaar en passeerde Veronica RTL5 als vijfde zender.
Best bekeken
Bij de populaire programma’s in 20-49 bleef RTL4 zeer dominant, al heeft een aantal programma’s in week 45 even plaatsgemaakt voor het voetbal.
Uitgesteld kijken
Bij uitgesteld kijken valt op dat maar liefst 68% uitgesteld naar de serie Hollands Hoop heeft gekeken. Nieuwe buren had in totaal veel kijkers, maar daarvan is ook een groot deel uitgesteld. Verder is Ik Vertrek een populair programma om ‘later’ te kijken.
Adformatie biedt vanaf nu wekelijks de marktaandelen 20-49 jaar, waarop de media-inkoop gebaseerd is. Dat doet Adformatie op basis van de cijfers van de Stichting Kijkonderzoek en de rapportage van GroupM. De cijfers komen altijd een week later dan de standaard 6+-cijfers, omdat het kijkgedrag dan definitief is en ook het uitgesteld (via harddiskrecorder/opgenomen programma’s) kijken meegenomen kan worden.