Dat is een behoorlijk percentage en om ons heen kijkend wijst niets erop dat dat volgend jaar lager zal uitvallen. In tegendeel. Dit is het moment om op de internationale e-commerce-trein te springen.
Onderzoek in opdracht van de Europese Commissie, eerder dit jaar wijst uit dat de groei van e-commerce in Europa doorzet. Dat Nederland op het gebied van online shopping een straatlengte voorligt op de rest van Europa gaat naar verwachting niet zo lang meer duren: e-commerce schiet overal omhoog in Europa terwijl de groei in Nederland alweer wat aan het afvlakken is. Geen wonder na jaren ‘double digits’ growth.
Vraag is of Nederlandse e-tailers ook in staat zijn om over de grenzen heen te kijken, want daar zit natuurlijk wel groeipotentieel. Andersom wordt er ook naar Nederland gekeken: hoeveel buitenlandse e-tailers zullen zich echt actief vanuit het buitenland gaan richten op ons land?
Lastige barrieres
Hetzelfde onderzoek in opdracht van de EU wijst uit dat het aantal consumenten dat het aandurfde om binnen de EU een aankoop te doen in een ander land afgelopen jaar steeg van 9.6% naar 11%. Dat blijven karige percentages, maar de EU wil daar graag iets aan veranderen en komt met de zogeheten ‘Consumer Rights Directive’, die in juni 2014 gaat gelden in alle lidstaten. Daarin worden lastige barrières voor consumenten geregeld en geharmoniseerd, waaronder het recht op retour.
Intussen heeft de EC alweer nieuwe regels in de maak, die moeten zorgen voor betere dus internationalere vergelijkingstools. Hou er rekening mee dat Sinterklaas zijn Lego volgend jaar gaat aanschaffen in Duitsland, of in Griekenland…
Vertrouwen
Belangrijk bezwaar dat Europeanen aanvoeren om niet in het buitenland te kopen zijn twijfels. Men vertrouwt de buitenlandse site niet helemaal, vandaar die inspanningen door de EC om dat vertrouwen omhoog te krikken. 59% van de consumenten heeft twijfels over buitenlandse e-commercepartijen. En vertrouwen komt te voet en gaat te paard, dus daar moet tijd aan meehelpen.
Twee andere bezwaren, ook benoemd door ‘Europa’ zijn beter ter hand te nemen als marketeer: het zou enorm helpen als direct duidelijk werd óf je kunt bestellen vanuit het buitenland, wie de bestelling gaat afleveren en wanneer. In de tweede plaats wordt betalen momenteel nog als problematisch ervaren. Niet iedere e-tailer accepteert de betalingswijze die de klant het liefst ziet of omgedraaid:
Niet iedere klant ziet een betalingsmogelijkheid die hij herkent en vertrouwt. Hou daar dus terdege rekening mee bij de stap naar het buitenland.
Elke uithoek van Beieren
Kort door de bocht: wie zijn hele website vertaalt in het Duits en achter .de-extentie hangt doet er goed aan vanaf de homepage aan te geven dat u binnen twee dagen levert tot in elke uithoek van Beieren, recht op retour biedt zoals u dat ook in Nederland gewend bent en elke denkbare betaaloptie accepteert. Kans op succes is best groot, afhankelijk van uw aanbod natuurlijk. Enige wat u verder nodig heeft is een beetje geluk en een uitgekiende online marketing-campagne.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!