Het onderzoeksbureau bracht in het onderzoek ‘De Brandscan’ de merkverleiding van 99 merken in kaart.
24 universele emotionele drijfveren
Het onderzoek maakt gebruik van het wetenschappelijke 23plusone-model, met daarin 24 universele emotionele drijfveren, waaronder veiligheid, plezier en aanzien. Hoe beter een merk in staat is deze aan te spreken, hoe verleidelijker het merk is.
Deze veelal onbewuste en sociaal gevoelige drijfveren zijn in kaart gebracht met de ‘Intuïtieve Associatie Test’ waarin gebruik wordt gemaakt van gamification, tijdsdruk en visuele stimuli om bewuste processen zoveel mogelijk te minimaliseren.
Google scoort hierbij dus het beste: ‘Wij voelen ons verbonden door dit merk, maar ook bijvoorbeeld creatief en invloedrijk', aldus het onderzoeksbureau.
De andere verleidelijke merken in de top 5 zijn Hema, YouTube, Samsung en KLM. KLM is het merk dat Nederlanders het meest met trots vervult.
Apple verliest van Samsung
Apple eindigt op de zevende plek en verliest hiermee de strijd van Samsung. Uit de Brandscan blijkt dat Apple minder sterk de drijfveren ongebonden/onafhankelijk, ontspannen/zorgeloos en prestatie/vooruitgang aanspreekt dan Samsung.
Tesla verleidelijkste automerk
Een ander opvallend resultaat is volgens de onderzoekers dat Tesla het meest verleidelijke automerk is, omdat het nog een relatief nieuw automerk is.
Tesla wint het van BMW en Audi, die eerder als verleidelijkste merken werden beschouwd.
Het merk spreekt de meeste drijfveren aan en onderscheidt zich daarnaast sterk van alle andere automerken. ‘Tesla is bijvoorbeeld het enige automerk dat onze behoefte naar een betere wereld sterk raakt, maar ook onze drijfveer om uniek en vaardig te zijn’, concludeert Totta Research.
Heel opvallend is dit resultaat echter niet. In de top 40 inspirerende merken van onderzoeksbureau Synergie staat Tesla op de derde plaats.
Feyenoord wel, Ajax niet
Enkele andere merken in de lijst:
Triodos staat op de 12de plaats, voetbalclub Feyenoord op plaats 58 (Ajax is niet te bekennen in de lijst), en Nationale Postcode Loterij en de Staatsloterij staan repsectievelijk op plaats 67 en 87. De NS staat op nummer 95.
De hele Brandscan vindt u hier.
In het onderzoek zijn 105 merken meegenomen. Ruim 8700 Nederlanders werden ondervraagd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!