De eerste voor publiek toegankelijke Glass Shop Wall wordt gerealiseerd in de Store of the Future, het kleinste innovatieve warenhuis van Nederland dat op 23 juni de deuren opent in New Babylon, Den Haag. Store of the Future is een initiatief van retail kennispartner Q&A, in samenwerking met gemeente Den Haag, Microsoft, LaPlace, Hema en SNS Bank.
Als een winkelier op dit moment gebruik maakt van video in zijn etalage, gebeurt dit vaak door middel van een scherm of ondoorzichtig folie. Het nadeel van deze techniek is dat het open karakter van de winkelstraat - als gevolg van alle afgeplakte winkelruiten - verloren gaat.
Bij Glass Shop Wall is dat niet het geval. Met een nieuw type beamer kunnen winkeliers hun etalage interactief maken, door vanaf de onderkant video te projecteren op een speciaal soort gemodificeerde glas.
Winkeliers en verhuurders kunnen met videocontent op de winkelruit extra inkomsten genereren. Ook kan de Glass Shop Wall gebruikt worden voor het projecteren advertenties, stadsinformatie en amber alerts. Een mobiele applicatie waarmee content aangepast kan worden, is in ontwikkeling.
Initiatiefnemer van Glass Shop Wall is Wesley Weerdenburg, die onder andere is betrokken bij de door het Ministerie van EZ in het leven geroepen Retailagenda. ‘Glass Shop Wall biedt het beste van twee werelden. Zelfs buiten openingstijden kan productinformatie getoond worden, terwijl er overdag, indien gewenst, zonder beperking van het zicht naar binnen gekeken kan worden.’
Ook als de winkel open is, biedt Glass Shop Wall kansen om de bezoeker van de winkelstraat te benaderen. Weerdenburg: 'Passanten kunnen bijvoorbeeld verrast worden met een persoonlijke aanbieding door middel van beacons. Bij thuiskomst kan vervolgens op diverse manieren op de persoonlijke aanbieding worden ingegaan.'
Vier jaar geleden kwam Weerdenburg op het idee om winkelruiten in te zetten als verkoopkanaal. Na langdurig onderzoek is het bedrijf Glass Shop Wall dit jaar officieel van start gegaan. Weerdenburg: ‘De komende maanden gaan we Glass Shop Wall verder doorontwikkelen om multi-touch interactie en persoonsherkenning mogelijk te maken.’