Dat blijkt uit het TMT Predictions-rapport, het jaarlijkste verslag waarin Deloitte de belangrijkste technologie- media- en telecomtrends voor het volgende jaar voorspelt.
Voor komend jaar voorziet de consultancy dat in technologisch opzicht een aantal mijlpalen worden bereikt. Deels gaat het dan om geleidelijke verandering, deels om verandering die zich in hoog tempo voltrekt.
In die laatste categorie valt Machine Learning (ML), een vorm van Artificial Intelligence (AI). Het gebruik van ML zal volgens Deloitte volgend jaar verdubbelen. Daarna zal het gebruik in 2020 opnieuw zijn verdubbeld.
Jordan Bish, director Strategy & Operations bij Deloitte, merkt op dat de adoptie van Machine Learning door het bedrijfsleven in een stroomversnelling zal raken. De belangrijkste toepassing ziet hij in nieuwe halfgeleiderchips. Dankzij de inzet van Machine Learning verbruiken die minder stroom terwijl ze tegelijk sneller, flexibeler en slimmer worden.
Zorgen over smartphonegebruik
Smartphone-gebruik blijft groeien. Tegen het einde van 2023 verwacht Deloitte dat meer dan 90% van de volwassenen in de ontwikkelde landen een smartphone heeft. Per dag zullen zij gemiddeld 65 keer hun telefoon gebruiken, wat neerkomt op een stijging van 20% ten opzichte van het (verwachte) gemiddelde gebruik in 2018.
Waar momenteel het smartphonegebruik tijdens het autorijden ter discussie staat, zal er volgens Deloitte ook discussie ontstaan over de negatieve invloed van smartphone in bed, tijdens het lopen en praten. Vooral jongeren maken zich zorgen over het gebruik van hun telefoon en geven aan dat zij het gebruik in 2018 willen beperken.
Betalen voor digitale abonnementen
De bereid om te betalen voor digitale content neemt toe. In de ontwikkelde landen zal de helft van alle volwassenen eind volgend jaar tenminste twee online media-abonnementen hebben, voorspelt Deloitte. Het gaat hierbij vooral om abonnementen op tv, films, muziek en nieuws die meestal minder dan €10 per maand kosten.
Een interessante paragraaf besteedt Deloitte aan het adblock gebruik in Noord-Amerika (VS en Canada). Driekwart van de populatie gebruikt een techniek om advertenties te ontwijken. Daar binnen is een kleine subset van circa 10% die vier verschillende technieken inzet om zich te vrijwaren van reclame. Deze mensen wordt door Deloitte aangeduid als 'adlergic'.
Met name het gebruik van softwarematige ad-blocking op computers en mobiele apparaten groeit snel. Andere vormen van ad-blocking, zoals het doorspoelen an advertenties of het simpelweg switchen van tv-kanaal, blijven het komende jaar stabiel of zullen langzaam groeien.
Augmented Reality wordt dagelijkse realiteit
Meer dan een miljard smartphonegebruikers zullen in 2018 tenminste één keer Augmented Reality (AR) techniek gebruiken om zelf content te creëren. AR is een techniek waarmee ju digitale beelden kan toevoegen aan de werkelijkheid. Hoewel deze technologie al geruimte tijd bestaat, is het creëren van AR-content (zij het in eenvoudige vorm) pas sinds kort mainstream.
Bish. 'De belangrijkste technologieën voor AR, denk aan camera's, sensoren en processoren, zullen blijven verbeteren en het aantal toepassingen zal daardoor groeien.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!