Trend
Game-technieken zijn een goede manier om mensen te motiveren. Gamification heet dit. Met het gebruik van game-technieken zoals structuur, beloning en experimenteren is het mogelijk gedrag te sturen.
Gamification wordt nu al gebruikt om bijvoorbeeld milieuvriendelijk gedrag te stimuleren, rekenlessen uitdagend te maken en HR-trainingen vorm te geven.
Probleem
Hoe kan een supermarkt gamification gebruiken om consumenten te motiveren voor bepaalde producten te kiezen?
Oplossing
Een gamification-route creëren! In de schets die je hier ziet, is een ‘healthy choice’-route te zien vanuit Google Glass.
De gezonde route motiveert mensen gezonde producten te kiezen door middel van een beloningssysteem. Bij elke gezonde keuze krijgt een klant Health Points die ingezet kunnen worden voor bijvoorbeeld een lagere zorgverzekeringpremie.
Het principe kan door verschillende partijen worden toegepast. Een zorgverzekering kan klanten stimuleren gezond te eten, stichting Ik Kies Bewust kan klanten motiveren producten met een logo uit te kiezen en de overheid kan er een nationale campagne van maken.
De variaties op gamification-principes zoals hier weergegeven zijn oneindig en kunnen overal worden ingezet: in de retail, op straat, in musea, in het onderwijs.
Doe er je voordeel mee!
TrendsActive is een trendinterpretatiebureau dat sociaal-culturele trends door vertaalt naar businessoplossingen voor merken en organisaties. Dat doet het elke maand in Tijdschrift voor Marketing.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!