Food waste bestrijden door campagnes en slimmere verpakkingen

De sterk groeiende wereldbevolking is in toenemende mate afhankelijk van een daarop toegeruste levensmiddelenindustrie. Omdat de wereldbevolking tot 2050 blijft groeien, is het verstandig om eens naar de ontwikkelingen van de toekomst te kijken. Want hoewel voedingsproducenten nog steeds niet in staat zijn om aan alle vraag naar voedsel te voldoen, wordt er dagelijks nog zeer veel voedsel verspild. In dit blog bespreek ik twee campagnes gericht op de bestrijding van food waste.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Momenteel verspilt de mensheid wereldwijd ruim een miljard ton voedsel per jaar, waarvan 222 miljoen ton in de rijke landen; in Nederland is dat ruim 40 kilo per persoon per jaar of wel een geldelijke waarde van circa 150 euro per persoon per jaar. Het gaat hierbij niet alleen om een verspilling die een enorme impact heeft op het milieu, ook financieel is de verspilling een schadepost van vele miljarden. En die verspilling steekt des te schriller af bij de miljoenen mensen ter wereld die structureel te weinig te eten hebben.

Eten is om op te eten
Om de food waste in Nederland tegen te gaan, is de overheid onlangs de campagne gestart. Deze campagne bestaat uit hele praktische tips voor consumenten, zodat zij minder verspillen en daarmee veel geld besparen. De tips van de campagne zijn divers van karakter. Zo is er een focus op zuinig inkopen doen, het koken van kleinere hoeveelheden en op het wegnemen van de angst voor de ‘ten minste houdbaar tot’-datum. Vaak gooien consumenten producten weg na die datum, terwijl het voedsel nog prima eetbaar is. Daarnaast is de app Slim koken ontwikkeld, die gratis is te downloaden.
Behalve dat de campagne consumenten bewust wil maken van de enorme hoeveelheid verspild voedsel, richt het zich ook op het besparingseffect. Een gemiddeld gezin met vier kinderen kan jaarlijks namelijk zo’n 400 euro besparen als er zuiniger wordt ingekocht. Ook ligt de nadruk in deze campagne meer op jongeren.

Hollandse Tapas
Een andere campagne die de overheid is gestart, is de campagne Hollandse Tapas. In deze campagne worden de consumenten aangemoedigd minder weg te gooien en restjes te verwerken in Hollandse Tapas. Aan de hand van tientallen veelzijdige recepten worden de meest voorkomende restjes verwerkt in lekkere hapjes. Dit zijn bijvoorbeeld recepten voor smoothies van fruit dat te rijp is om te eten en een recept voor viskoekjes van restjes vis. Deze campagnes zijn hard nodig om in 2015 de overheidsdoelstelling te behalen om twintig procent minder voedsel te verspillen. In het Verenigd Koninkrijk loopt momenteel een vergelijkbare campagne onder de naam Love food, hate waste. Deze campagne focust op zowel besparing van voedsel door zuinig de koken en te kopen, maar ook op het gebruiken van leftovers. Op de website staan honderden recepten om producten die niet meer op hun best zijn, als uitgedroogd brood of slappe groenten, toch nog te verwerken in heerlijke gerechten.

The Medium is the message
Maar behalve de overheden die via de consument proberen food waste tegen te gaan, kan ook het bedrijfsleven een significant verschil maken bij de aanpak van voedselverspilling. Zo kunnen voedselproducenten en de verpakkingsindustrie een bijdrage aan de oplossing leveren door kleinere porties voedsel aan te bieden in dito verpakkingen. Veel voedselporties zijn ontwikkeld voor het klassieke gezin met meer personen, terwijl er juist steeds meer een- en tweepersoonshuishoudens zijn. Voor die huishoudens zijn verpakkingen vaak te groot, waardoor overtollig voedsel wordt weggegooid. Een probleem met kleinere verpakkingen is wel dat er relatief meer verpakkingsmateriaal nodig is voor dezelfde hoeveelheden. Het is daarom belangrijk dat het gebruikte verpakkingsmateriaal bij voorkeur bestaat uit natuurlijke, hernieuwbare grondstoffen. Een dergelijke duurzame verpakking is daarmee het ultieme voorbeeld van Marshall McLuhan’s credo the medium is the message. Hersluitbare verpakkingen kunnen ook een belangrijke rol spelen in het verminderen van voedselverspilling. Omdat blik-verpakkingen moeilijk tot niet hersluitbaar zijn, heeft Tetra Pak hier een alternatief voor ontwikkeld: de Tetra Recart. Deze verpakking is behalve hersluitbaar ook eenvoudig te openen en heeft een substantieel lagere ecologische voetafdruk dan blik. .
Het blijft voorlopig nog een flinke uitdaging voor bedrijven, overheden, consumenten en marketeers om te zorgen dat er in 2050 genoeg voedsel is voor iedereen, maar met de juiste mix van creativiteit en passie kunnen we een eind komen.

Birgit Kamp, Marketing Manager van Tetra Pak Benelux

Noot: de in deze blog weergegeven meningen zijn strikt persoonlijk en weerspiegelen niet noodzakelijkerwijs de visie van mijn werkgever.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie