'Degene die het meest over zichzelf vertelt, krijgt de meeste aandacht'

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Afgelopen dinsdag was de uitreiking van de Marketeer of the Year prijs. Daar hebben we al uitbereid over bericht, maar een van de sprekers was ook Stephan en dat optreden hadden we nog niet belicht.

Wat vertelde Stephan zoal?

'De meeste marketeers doen me denken aan kinderen die hun handen voor hun ogen slaan en dan denken dat de angst en dreiging er niet meer zijn. Ze weten bijvoorbeeld niet dat op MSN 45 procent van de 5,5 miljoen mensen ouder is dan 25 jaar.

'Uw consumenten zitten op media die u niet kent, omdat u er zelf niet komt. 20 procent van de mediaconsumptietijd gaat naar internet, terwijl de bestedingen nog niet boven de 1 a 2 procent uitkomen. U moet die taal leren spreken, want de groep onder de 20 begrijpt u anders niet meer.'

Stephan vertelt zijn verhaal niet met technologische ontwikkelingen als uitgangspunt, maar aan de hand van 20 concrete gedragsveranderingen. Het voert te ver om ze hier allemaal te noemen, maar een paar belangrijke zijn:

Consumenten willen dat er naar hen geluisterd wordt.
Consumenten zijn mondig.
Iedereen wil zijn 15 seconds of fame.
Men wil transparantie.
Etc.

Hij vertelde dat Google de nieuwe God is. Alles wat je als zoekresultaat krijgt is de waarheid. Dat er soms uitkomsten zijn die het wereldbeeld wat vertekenen, hebben de meeste surfers niet door. Google volgt alles en heeft de grootste gedragsdatabase ter wereld. 'De meeste mensen communiceren inmiddels meer met Google, dan met hun eigen partner', zegt Stephan.

Een goed initiatief is dat 20 procent van de tijd van de Google-medewerkers in Google Labs wordt gestoken: experimenteertijd, die ruimte laat voor alle creativiteit. 'Elk mediabedrijf zou dat moeten doen, want ze hebben het allemaal nodig'.

Stephan noemt Heineken als grootste merk online, niet omdat Heineken zoveel aandacht koopt, maar het vooral krijgt.
'User generated content: het is net als vroeger op het schoolplein: degene die het meest over zichzelf vertelt, krijgt de meeste aandacht van de groep. In de loop der tijd zie je dat er op internet steeds meer een verschuiving is van passieve consumptie naar interactieve consumptie tot uiteindelijk co-creative betrokkenheid. De klanten en buitenwereld neemt deel aan je productieproces.'

Hij wijst op waar de Hyves inmiddels 25.000 leden kent. Meisjes die ervaringen en tips uitwisselen over H&M, buiten H&M om. Toch iets om rekening mee te houden.

De Zwitsal Hyve heeft zo al 10.000 leden. 'Je hoeft er niet meteen bovenop te springen, maar het is wel handig als je het weet'.

heeft zo 80 miljoen leden en popartiesten vragen zich inmiddels niet meer af hoe vaak ze gedraaid worden, maar hoeveel fans ze op MySpace hebben.

Stephan: 'Ik verwacht binnenkort de eerste bedden die je bij Ikea koopt met een code om ook deel te nemen aan .'

Hij sloot af met zijn eigen persoonlijke mantra:
'Adverteren is zeggen dat je goed bent. Marketing is zorgen dat je goed bent. PR is anderen laten zeggen dat je goed bent.'

En op internet is dat laatste meer dan ooit mogelijk en zelfs noodzakelijk.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie