Roland van Kralingen heeft 13 wetten geformuleerd die helpen de koers te bepalen.
Hier de eerste vijf wetten voor marketeers die de recessie willen gebruiken om sterker te worden:
1. De wet van de verbondenheid
Reconnect met uw klant
Uw klanten zijn veranderd, in een paar weken tijd. De waarden en emoties van voor Zwarte Maandag hebben een andere volgorde gekregen. De Zeitgeist is opnieuw geboren.
Zekerheid, veiligheid, familiewaarden, cocooning, groepsgedrag, discipline, orde, betrouwbaarheid, consistentie, gehoorzaamheid, inzet, betrokkenheid en somberheid zijn weer terug. U denkt uw klant te kennen ? Die kennis is inmiddels achterhaald.
2. De wet van de slimme innovaties
Kies ondanks alles toch voor innovatie
Blijf meerwaarde bieden. In een volatiele markt veroorzaakt door een recessie is een prijsgevecht het ergste dat een bedrijf kan overkomen. Innoveren is het enige antwoord.
De gedachte is als volgt: een aaneenschakeling van kleine innovaties om het product te verbeteren of het merk inspirerend te houden, draagt er aan bij dat het marktaandeel behouden blijft of zelfs stijgt. Deze kleine maar slimme innovaties hebben tijdelijk invloed op het gedrag van de consument.
3. De wet van het herpositioneren
Wees niet bang om juist nu te herpositioneren
In deze tijden zijn er eigenlijk maar twee positioneringen die werkelijk effect sorteren: of u bent de echte (mentale) marktleider of u bent de uitdager, de challenger van de marktleider.
In beide gevallen moet u aan de hand van slimme innovaties laten zien wie u bent. Alle positioneringen in het midden van de markt werken niet.
4. De wet van de beloning
Honoreer trouw
Het gaat wellicht tegen de natuur van de meeste verkoopafdelingen in, maar in tijden van tegenspoed moet de nadruk niet liggen op het aanboren van nieuwe klanten.
De beste strategie is om bestaande relaties extra aandacht te geven. Zij verdienen een schouderklopje. Geef ze voordelen die anderen niet krijgen. Introduceer simpele beloningsystemen. Voeg tijdelijk waarde toe zodat u de prijs niet hoeft te laten zakken.
5. De wet van het contact
De mediastrategie moet op z'n kop
Andere tijden vragen om andere media. Juist nu geldt: meten is weten. Werk met kanalen waarvan de resultaten goed meetbaar zijn. De kortetermijnresultaten wel te verstaan.
Online marketing, direct marketing en salespromotie moeten een hoge prioriteit hebben.
Alle 13 wetten van recessiemarketing én een uitgebreide toelichting staan in het decembernummer van het Tijdschrift voor Marketing, dat deze week verschijnt.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!