door Sven Schoenaerts
Bijvoorbeeld, een bus vertelt mijn telefoon hoe ver mijn bushalte is en mijn fietsverhuur vertelt me hoeveel fietsen beschikbaar zijn?
In 2014 vroeg IDC vierhonderd C-suite professionals wat zij onder IoT verstaan. De antwoorden varieerden, van soorten apparaten (zoals thermostaten, auto's en home security-systemen) tot uitdagingen (beveiliging, datamanagement, connectiviteit). Dezelfde analist benadrukt ook dat de wereldwijde markt voor IoT oplossingen zal groeien van $1,9 miljard in 2013 tot $7,1 miljard in 2020. Dit optimisme wordt ondersteund door Gartner’s inschatting van 4,9 miljard gekoppelde "dingen" in 2016. In 2020 zullen dat er 25 miljard zijn.
Met andere woorden: IoT is zeer divers en het potentieel is enorm. De waarde ligt niet alleen in de kosten van de sensoren. Het is veel meer dan dat.
Wanneer IoT begint te vertellen
Het IoT staat niet op zichzelf. Het rijpt naast big data. Het uitrusten van miljarden objecten met sensoren is van beperkte waarde als het niet mogelijk is miljarden datastromen te genereren, te verzenden, op te slaan en te analyseren.
De datawetenschapper is dit IoT-proces de menselijke choreograaf. Zijn denkwerk is essentieel voor het identificeren van de waarde van de enorme hoeveelheid data die al deze apparaten genereren. En dat is de reden waarom connectiviteit en opslag zo belangrijk zijn. Kleine geïsoleerde apparaten zonder opslag en weinig rekenkracht vertellen ons weinig. Alleen door naar grote verzamelingen data te kijken, kunnen we correlaties ontdekken en wordt het mogelijk trends te herkennen en voorspellingen te doen.
In elke zakelijke omgeving is het scenario identiek: de Chief Experience Officer (CxO) zal de informatie die er vandaag is, bekijken ten opzichte van informatie die er was in het verleden om met een voorspelbaar inzicht te krijgen in wat er gaat gebeuren in de toekomst.
Sneller inzicht leidt tot concurrentievoordeel
CxO’s willen tegenwoordig een ander soort bedrijf. Een bedrijf dat snel opereert en reageert op de markt, maar ze willen ook beslissingen nemen op basis van big data. En ze willen de beste producten maken, gebaseerd op klantinzicht. Bedrijven zijn op zoek naar een disruptief businessmodel waardoor ze beter kunnen inspelen op trends in de markt en zo een voorsprong nemen op de concurrentie.
Het antwoord ligt in de volgende vraag: "Waarom kunnen ondernemingen zich niet meer als start-ups gedragen?" Dan gaat het niet over het maken van overhaaste beslissingen met weinig of geen overzicht, maar over het hanteren van een slank businessmodel dat ruimte laat voor onzekerheid. En nog belangrijker, het gaat over hoe het management een cultuur van slagvaardigheid neerzet.
De organisaties die zullen winnen in het big data spel. zijn niet degene die de meeste of de beste toegang tot data hebben. De winnaars zijn de organisaties die duidelijk hun doelen omschrijven, hierbbij de nodige operationele grenzen formuleren en vaststellen wat er nodig om de klus te klaren.
CxO’s erkennen de zakelijke waarde van IT en willen nu dat CIO's meer een leidende rol nemen. IT kan een daarbij een enorme rol spelen door de tools te verschaffen die organisaties helpen om productief te zijn. Technologie kan zo voortdurende innovatie vergemakkelijkenop elk niveau, waardoor het bedrijf niet alleen kan overleven maar ook kan floreren.
Het is niet niks om deze wens te realiseren. Maar technologie maakt dit haalbaar, omdat het bedrijven in staat stelt om tot een wendbare, innovatieve, datagedreven toekomst te komen.
Sven Schoenaerts is Managing Director Benelux bij NetApp
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!