Ik ontmoet deze creative lead van een van de grootste internetbedrijven ter wereld bij een vestiging van Starbucks. “Ik begon 7 jaar geleden bij Google in New York. Toen werkten er 300 mensen. Nu werken we in New York met 3000 mensen. we zijn actief in search, YouTube, TV, Radio en het grote advertentienetwerk DoubleClick”, vertelt Gianfredi. “Op het moment hebben we weer fantastische nieuwe projecten zoals Google Hangout en Google Glasses. Dit zijn innovaties waarvan je weet dat ze op een gegeven moment de wereld gaan veranderen. Het is geweldig om deel uit te mogen maken van dit soort innovaties.”
Janine´s werk bestaat vooral uit uitleggen aan creatieve bedrijven welke mogelijkheden Google allemaal biedt voor campagnes. “Wat ik de hele dag doe is mensen inspireren tot het maken van gaaf creatief werk. Creatieve bedrijven die technologie weten te combineren met creatieve ideeën voor multiplatform toepassingen, zijn de winnaars van de toekomst. Deze processen moeten echt creatieve samenwerkingen zijn; tussen bedrijven maar vooral ook binnen bedrijven. We zien te vaak bedrijven die intern niet goed samenwerken waardoor veel efficiëntie en creativiteit verloren gaat.”
Het moet interessant zijn voor de gebruiker
“voor de hele creatieve industrie is het een tijdlang zoeken geweest, maar we begrijpen steeds meer van het mediagebruik van consumenten. We zien hoe mensen verschillende media gebruiken en hoe ze ook met elkaar in verbinding staan. Je ziet mensen TV kijken met hun laptop op schoot en een smartphone in hun hand. Adverteerders moeten veel meer multichannel oplossingen bedenken die onderling communiceren. We hechten grote waarde aan relevantie: gebruikers moeten alleen advertenties te zien krijgen die voor hen relevant zijn. Dan maak je gemakkelijker de shift van irritant naar interessant.”
“Een ander element is waarde uitwisselen. Als je via social media iets vraagt van een gebruiker dan moet je als merk ook iets teruggeven. De gebruiker maakt wel tijd voor je dus als bedrijf moet je er voor zorgen dat je hem of haar een waardevolle ervaring biedt”, zegt Janine vol passie. “Een goed voorbeeld van een mooie campagne die recent via Google Maps en YouTube is uitgerold is die van de “Dodge Journey”. Mensen moesten op straat, in real life dus, zoeken naar een Dodge. De campagne had 1,6 miljoen views en een toename van 910% op Twitter.” (http://thisisdk.com/work/search-engine-for-the-real-world)
Een betere wereld door gebruik van technologie
“Als ik kijk naar mijn eigen toekomst dan wil ik met behulp van technologie het verschil maken in de levens van mensen. Dat is mijn manier om de wereld te veranderen. Als ik de mogelijkheden zie van de techniek die we ontwikkelen en hoe je die kan inzetten voor een positieve wereld, dan word ik heel enthousiast. Ik vind bijvoorbeeld Google Flu Trends (www.google.org/flutrends) fantastisch. Via Flutrends kun je de ontwikkeling en verspreiding van griep bekijken. Door analyse van social media, websites en blogs hebben we de mogelijkheid om een griepuitbraak eerder te lokaliseren dan de World Healthcare Organisation kan. Geweldig.”
Nadat ik afscheid had genomen van Janine voelde ik opnieuw de overdonderende kracht van Google. De impact die dat merk heeft op het leven van mensen is gigantisch. Janine zei al dat technologie zoveel fantastische dingen kan doen. Er zijn echter ook fantastische mensen voor nodig om die technologie op een goede manier te gebruiken; mensen die iets goeds willen doen voor de wereld en die verantwoord omgaan met data. Als Google kracht en verantwoordelijkheid in balans weet te houden dan kan de samenleving er veel voordeel van hebben.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!