Hoewel het Belgisch-Nederlandse uitgeefconcern ook vol inzet op NRC Media (meer over dat verkoopproces hier), blijft de interesse in (een deel van) Wegener groot. Dat melden bronnen aan Adformatie.
In 2012 deed De Persgroep al een bod op Wegener, dat toen door de Britse eigenaar Mecom in de etalage was gezet. Mecom wilde af van de krantenuitgever door de slechte resultaten. De kranten, waaronder Brabants Dagblad, BN/DeStem, de Stentor, Eindhovens Dagblad, De Gelderlander, PZC en De Twentsche Courant Tubantia, kampen al jaren met een terugloop aan advertenties en abonnees. Vorig jaar oktober staakte Mecom na vergeefse onderhandelingen (voorlopig) het verkoopproces. Zowel TMG als De Persgroep zouden te weinig hebben geboden.
Ook zei Persgroep-topman Christian van Thillo vorig jaar dat ze er met Mecom niet uit waren gekomen, vanwege de huis-aan-huisbladen. Het is geen geheim dat Van Thillo vooral geïnteresseerd is in de regionale kranten (‘Ik vind regionale pers gewoon fantastisch’).
Wegener of NRC?
De Persgroep zoekt naar schaalvergroting in de krimpende advertentiemarkt voor dagbladen. Hoewel de uitgever goede jaarcijfers presenteerde in april, blijft de advertentiemarkt voor dagbladen zeer onzeker. Schaalvergroting is daarom bijna noodzaak.
Van Thillo bevestigde in april dat zijn concern kijkt naar NRC Media, maar De Persgroep heeft veel concurrenten in het biedingenproces. Daarom wedt hij mogelijk op meer paarden. Zo is men ook geïnteresseerd in de bladen van het Belgische Sanoma. In Nederland kan De Persgroep niet én Wegener én NRC Media kopen, omdat het bedrijf dan een te dominante positie op de Nederlandse krantenmarkt zou krijgen.
Alsnog verkoop?
Het is niet bekend of Mecom de Wegener-kranten alsnog wil verkopen. In een interview met NRC Handelsblad zei Wegener-ceo Susan Duinhoven in april dat ze niet weet of Mecom eigenaar blijft van haar bedrijf. 'I don’t know. En: I don’t know if I care. Onder een andere aandeelhouder zouden wij geen andere dingen doen. Wij reorganiseren niet voor de aandeelhouders. Het is de markt die verandert. De media-industrie heeft een zware taak: advertentie-inkomsten dalen, oplagen nemen af én we moeten geld uitgeven om ons te klaar te maken voor de toekomst.'
Consolidatie
Wel is zeker dat een verdere consolidatie van de Nederlandse dagbladenmarkt aanstaande is. Het Telegraaf-concern (TMG) zou met NDC Mediagroep praten over een fusie van hun regiokranten. Media Groep Limburg (nu ook van Mecom) is – na veel gedoe – bijna eigendom van het Belgische uitgeefconcern Concentra.