BearingPoint en DVJ Insights deden (in het kader van de aankomende CCDNA Awards) onderzoek onder ruim 11.000 Nederlanders om te kijken hoe ze tegen co-creatie aankijken. 59 procent van de ondervraagden blijkt open te staan voor co-creatie. Maar consument wil wel dat er randvoorwaarden zijn voor het toepassen van co-creatie.
Randvoorwaarden
Zo moet onder andere de dienstverlening van het bedrijf in de basis op orde zijn, de bereikbaarheid van het bedrijf goed en ook de periode waarin men klant is bepaald de mate waarin men bereid is tot co-creatie.
Ruim 40 procent van de ondervraagden geeft aan dat zij eerder bereid zijn om met een bedrijf mee te denken indien zij al geruime tijd klant zijn van dat bedrijf.
Met plezier klant zijn
Ook de reden waaróm klanten openstaan voor co-creatie is onderzocht. Opvallend is volgens de onderzoekers dat niet zozeer een mogelijke korting een belangrijke drijfveer vormt, maar juist de wil om daadwerkelijk bij te dragen aan een organisatie waar men met plezier klant is (33 procent).
Ook het feit dat de medemens er door de samenwerking mogelijk op vooruit gaat – er ontstaan betere producten en diensten - is voor consumenten een belangrijke reden om met bedrijven samen te werken (25 procent).
Bedrijven die openstaan voor de ideeën van hun klanten, krijgen aanzienlijk meer waardering dan bedrijven die dat niet doen (77 procent versus. 2 procent).
Een ruime meerderheid van de ondervraagden gaat daarin nog een stap verder: 62 procent van hen stelt dat bedrijven die niet naar hun klanten luisteren mogen verdwijnen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!