Als 2006 ons iets heeft geleerd dan is het wel dat dit het jaar van de consument was. Deze voor velen onzichtbare partij bepaalde niet alleen onze resultaten onderaan de streep maar ook ons imago. Belangrijke beïnvloedingsinstrumenten (tja, marketinginstrumenten kunnen we het toch niet noemen in deze context?) in de handen van de consument waren user/consumer generated content en word-of-mouth, met weblogs en sites als YouTube als belangrijke media hierbinnen. Veel merken zijn hier het afgelopen jaar flink door de mangel gehaald en crisiscommunicatie stond plotseling weer hoog op het activiteitenlijstje van diverse PR/communicatiemanagers. Voor andere merken, zoals Mentos van Perfetti van Melle, pakte dit juist positief uit.
Omdat ik verwacht dat deze trend zich in 2007 zal voortzetten stel ik voor een 'Consument van het Jaar' award in het leven te roepen. Een award die merken laat beseffen wat de invloed van de consument is. De winnaar hiervan is de consument die aantoonbaar de meeste invloed (positief of negatief) heeft gehad op één of meerdere merken. Wie durft?
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!