De prijs die consumenten bereid zijn te betalen voor een internetversie (e-paper) ligt in vergelijking met de huidige prijs voor een gedrukt exemplaar op 47 pct. Voor dezelfde content via mobiele diensten zijn consumenten bereid nog maar 35 pct te betalen. Als consumenten al beschikken over een digitale versie van hun tijdschrift zijn ze nog maar bereid 19 pct extra te betalen voor de gedrukte versie. Het rapport voorspelt dat de wereldwijde markt voor consumententijdschriften in 2012 een niveau van 95 miljard dollar zal bereiken. PwC vroeg via een online-onderzoek aan 5.036 consumenten hoe zij momenteel tijdschriften lezen en hoe zij dit verwachten te doen in de komende vijf jaar. In het rapport wordt uiteengezet hoe het consumentengedrag voor wat betreft tijdschriften momenteel verandert en hoe tijdschriftuitgevers en media-inkoopbureaus hierop reageren.
Volgens coauteur Marieke van der Donk van PricewaterhouseCoopers moeten uitgevers klaar staan om hun tijdschriften op termijn in digitale vorm op meerdere platforms uit te kunnen rollen. 'Uitgevers halen met hun huidige 'cash cow'-strategie nog zo veel mogelijk omzet uit print. Dat is logisch. Maar op langere termijn is dit bedrijfsmodel onhoudbaar. Dit is hét moment om kennis in huis te halen en te investeren in technologie om in een digitale omgeving mee te kunnen doen.'
Het merendeel van de consumenten geeft nog steeds de voorkeur aan het lezen van gedrukte tijdschriften, maar 60 pct van hen wil ook wel graag toegang tot dezelfde content via internet. Internet blijft het kanaal van hun keuze voor het lezen van digitale content; minder dan een kwart wil content lezen met behulp van mobiele diensten. Ongeacht leeftijd, geslacht of nationaliteit, is meer dan driekwart van alle respondenten unaniem in hun aversie tegen opdringerige online-reclame, in het bijzonder de pop-upadvertenties. Oudere respondenten zijn bereid ervoor te betalen om deze te vermijden. Jongeren daarentegen zijn bereid om online-reclame te accepteren mits zij daardoor content gratis kunnen lezen of downloaden.
Volgens Van der Donk noopt dit uitgevers en adverteerders om nieuwe toepassingen te ontwikkelen voor online adverteren. De verwachting van uitgevers van tijdschriften met betrekking tot inkomsten uit internet is laag. Uitgevers in Europa verwachten in 2012 zo'n 10 pct van hun omzet te realiseren uit internet. Uitgevers in Noord-Amerika en Groot-Brittannië verwachten dat zij in 2012 zo'n 20 pct van hun inkomsten uit digitale platforms kunnen genereren.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!