Iedereen in dit vak weet hoe moeilijk het is om een goed idee erdoor te krijgen, zeker als je met dit idee de wereld een beetje beter wil maken – en zo ongeveer alle reclamemakers willen anno nu de wereld beter maken, al was het maar omdat ze er voor hun gevoel anders niet meer mee weg komen.
Dat zie je aan Sweetie, maar ook aan Jumbo, Triodos, Dela en zelfs ING: ‘We willen mensen en bedrijven vooruit helpen in wat ze doen’, zei ING’s directeur communicatie onlangs op Adformatie.nl.
Asociaal is taboe, pro-sociaal is het nieuwe buzzwoord. Zeker nu, met de aanslag op het vrije woord begin deze maand in Parijs.
En het bloed, zweet en tranen dat die inspanning al die mensen in dit vak dagelijks kost, die willen we eren met de Adformatie100. Of ze nu briljante ideeën en strategieën bedenken die een klein merk groot maken (Rijksmuseum), of een groot merk groter maken (Heineken, maar ook Jumbo, Bavaria), of het vak vooruit helpen in Nederland en het Nederlandse vak in het buitenland, of, heel belangrijk, maatschappelijk relevante reclame maken die ook het reclamevak zelf belangrijker maakt; het zijn steeds mensen die het doen. Individuen die gang maken en het verschil maken.
Daarom hebben we de Adformatie100 in het leven geroepen: individuen staan daarin centraal, dat klopt, maar in feite daarmee het hele vak. De lijst staat voor alle mensen in het vak, ook de mensen die de 100 niet haalden.
De wereld blijft veranderen, vanuit de samenleving ontstaan niet alleen sociale en maatschappelijke initiatieven maar ook commerciële initiatieven die de competitie aangaan met bestaande bedrijven en organisaties. Adverteerders moeten zich aanpassen, hun strategie veranderen en doelgroepen herdefiniëren.
Omdat grenzen tussen disciplines zoals creatie en marketing diffuus worden en er in alle hoeken van het internet en de sociale media user-generated initiatieven opkomen en multimediale uitingen gemaakt worden over alles wat er in de wereld besproken, verhandeld en aangeboden wordt, moet het vak mee veranderen. Dat geldt ook voor Adformatie. We blijven een podium voor opinie en debat en zullen de ontwikkelingen in het vak blijven volgen, duiden en kritisch onder de loep nemen. Maar meer dan ooit zullen we, als we iets tegen het licht houden, ons ervan moeten verzekeren dat we alle invalshoeken bekijken met duidelijke strategische uitgangspunten en valide onderzoek. En de basis blijft de passie voor waar het in dit vak over gaat: creativiteit die zorgt voor vooruitgang.
Klik hier voor de volledige Adformatie100.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!