Deze week is de nieuwe wet Consumentenrechten van kracht geworden. Eén van de wijzigingen waarmee callcenters die bellen voor energiebedrijven of telecom partijen te maken krijgen, is de schriftelijkheidsvereiste bij telemarketing. Dit wil zeggen dat telefonisch afgesloten diensten van bijvoorbeeld energie of telecom schriftelijk door de consument moeten worden bevestigd.
Algemeen leeft de verwachting dat deze regel grote impact gaat hebben op de callcenter wereld, met name doordat het terugbellen op koude data of geworven terugbeldafspraken niet meer lucratief is vanwege dalende conversies.
Op deze regel is echter een uitzondering mogelijk. De schriftelijke bevestiging kan achterwege blijven, als de consument zelf belt om een dienst af te sluiten. Voor marketeers komt het er dus op aan om de consument te verleiden om zelf contact te leggen. Op dit principe is een nieuw fenomeen gebaseerd dat inmiddels bekend staat onder de naam Click2call.
Click2call campagnes zorgen dat consumenten met een klik op een mobiele advertentie of landingspagina direct kunnen bellen naar het bedrijf om zo telefonisch hun vraag te stellen of aankoop te bevestigen. Nielsen onderzoek toont aan dat in de US 73% van de zoekopdrachten op een mobiele telefoon tot een telefoongesprek leiden. Forbes voorspelt zelfs dat binnen 6-10 jaar de inkomsten van Google omzet uit click2call de normale omzet uit Adwords zal overstijgen. Bovendien zijn conversiecijfers van inbound calls 12-15 maal hoger dan terugbel afspraken van ingevulde web formulieren.
Volgens Louise Verschuren, co-founder van creative performance marketing bureau Wuzzon, is click2call dè oplossing voor bedrijven die aanlopen tegen de restricties die worden opgelegd door de nieuwe wet consumentenrechten. Het bureau lanceert een Click2call platform waarmee de gebruiker kan traceren welke click uiteindelijk tot een kwalitatief telefoongesprek heeft geleid. Daarnaast biedt het platform mogelijkheden om calls vooraf te kwalificeren, zodat het callcenter optimaal kan worden ingezet. Advertenties kunnen alleen op bepaalde tijdstippen worden getoond of alleen aan gebruikers in een bepaalde regio.“
Brigitta Schlumpf, co founder vult aan: “We kunnen voor de adverteerder alle mogelijke kanalen in zetten, Google Adwords, social media, mobile display en zelfs offline. Voor sommige kanalen kunnen we zelfs afrekenen per call, een volledige no cure no pay.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!