Campagne Verleden van Nederland

Mediaproducent IdtV lanceerde deze week de campagne Verleden van Nederland, waarin 2000 jaar Nederlandse geschiedenis multimediaal, nationaal, regionaal en lokaal wordt belicht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Gisteren kwamen onder meer archeologen, historici, museumdirecteuren en regionale omroepmedewerkers uit alle provincies in Haarlem samen. Hier begonnen zij aan de voorbereidingen van de campagne voor hun eigen regio.

Naast een acht-delige televisieserie verschijnt in de campagneperiode een boek van Geert Mak en komen er korte educatieve films voor het onderwijs en voor nieuwe Nederlanders.

Samen met Google Earth lanceert IdtV een website waarop ingezoomd kan worden op de geschiedenis van Nederland. ‘Je kan dan als het ware door de geschiedenis van ons land heen vliegen en inzoomen op plaatsen, bijvoorbeeld hoe het er honderd jaar geleden uitzag,’aldus de uitvoerend producent van IdtV

Schrijver Geert Mak, tv-journalisten Charles Groenhuijsen en Ad van Liempt, kinderboekenschrijver Imme Dros, illustrator Harrie Geelen, acteur Frank Groothof, hoogleraren Jan Bank en Piet de Rooy, René van Stipriaan, specialist in de Nederlandse Gouden Eeuw, en producent Ireen van Ditshuyzen doen mee aan het project.

In het hele land worden volgend jaar in de campagneperiode van 11 oktober tot 7 december activiteiten gehouden, zoals tentoonstellingen, lezingen, festivals en fiets- en wandeltochten. Veel musea doen mee, evenals bibliotheken, archieven, muziekcentra, theaters en allerlei historische verenigingen. (ANP)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie