Premium

Boris VvZ: ‘Wat sterk is aan onze conferenties, gaan we nu het hele jaar doen'

Wat zijn de plannen met ‘X’, de ‘technology hub’ die The Next Web en Google bouwen in Amsterdam?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

, een zesduizend vierkante meter metende betonkolos in hartje Amsterdam. Het voormalige bankgebouw is voor vijftien jaar gehuurden en gaat huisvesting gaat bieden aan 120 tot 150 technology startups, vertelde TNW-voorman Boris Veldhuyzen van Zanten gisteravond bij de feestelijke presentatie van de plannen.

Adformatie stelde Boris na afloop van het officiële gedeelte (zie video) een paar vragen.

We hebben natuurlijk al Rockstart en Startup Bootcamp. Wat voegt X hier precies aan toe?
‘Startup Bootcamp en vooral Rockstart zijn accelerators. Die concentreren zich op bedrijven die nog niet bestaan. Die laten ze groeien van &;niets&; tot ‘iets’. En daarna komen ze bij ons. Want ze hebben een plek nodig om te groeien en succesvol te zijn. Dan heb je elkaar nodig, maar ook partners en een exit, dus investeerders. Wij zijn eigenlijk &;de stap erna&;.’

Naar wat voor soort startups zijn jullie specifiek op zoek?
&;We zijn wel echt een technologiebedrijf. Dus we zijn op zoek naar technologie start ups. Als je je eigen code schrijft, ben je een gegadigde voor ons. Tegelijk denk ik dat, als je alleen maar bedrijven hebt die allemaal hetzelfde doen, dat misschien ook weer saai wordt. Je wilt af en toe ook iets in de collectie wat eruit springt. Het is niet helemaal de match, maar wel inspirerend. We willen in ieder geval een zelfversterkend ecosysteem, waarbij ieder onderdeel bijdraagt aan een geheel dat leuk is.’

Dat is wat jullie bedoelen met dat X een ‘curated community’ moet worden?
&;Ja. De discussie die we nu hebben, is hoe strikt we het criterium &;technology&; willen hanteren. Als er een hele hippe kapper langs komt,  lijkt me dat niet helemaal een fit. Maar stel je voor dat er een pr-bureau langs zou komen dat puur een focus heeft op online. Dan zou je kunnen zeggen: dat past niet want het is geen technology. Aan de andere kant is het wel weer interessant, omdat ze puur die online focus hebben. In zo’n geval moeten we kijken, maken we een uitzondering of houden we we vast aan ons uitgangspunt?&;

In de samenwerking met Google brengt The Next Web voornamelijk het eigen netwerk in. Was dit de reden voor Google om jullie te benaderen?
‘Wij zijn de initiatoren, dus het is ons project. We hebben wel besloten om het een eigen brand te geven, dus X hangt onder The Next Web. Maar alle kennis die we de afgelopen jaren hebben opgedaan met events en netwerking, komen wel van pas. Er is natuurlijk ook wel een reden dat Google met ons in zee gaat en niet met iemand anders. Dat is omdat we al tien jaar samenwerken. We kennen elkaar en zij weten dat we een goede focus hebben en op de juiste dingen letten.&;

Voor Google is het natuurlijk interessant om dicht op innovatie zitten. Betekent dit ook dat ze recht op eerste keuze hebben?
&;Nee, wij hebben steeds gezegd: als dit moet het Zwitserland van Amsterdam zijn. Een neutrale plek waar iedereen welkom is. Google is het daarmee eens. Google wil ook niet het eigen logo op het gebouw. Zij willen het ecosysteem stimuleren. Als hun concurrenten hier komen, is dat goed. Want dat stimuleert het ecosysteem. Als daar eentje bij zit, kan het zijn dat Google die als eerste oppikt. Maar dat is hun eigen verantwoordelijkheid.&;

Iedere incubator en ieder bedrijf moet zich hier welkom voelen. Dat is ook een van de redenen waarom we het The Next Web Space hebben genoemd, maar juist een aparte naam hebben gegeven. Omdat we zelfs niet ons eigen stempel erop willen drukken. Dit is een neutrale plek, wel met het kwaliteitsstempel van The Next Web, maar zo neutraal dat we niemand uitsluiten.’

Wel spannend, want dit is totaal iets anders dan jullie gewend zijn te doen.
‘Aan de ene kant is dit totaal iets anders, aan de andere kant is het een logisch vervolg. Het voelt alsof we, dat wat sterk is aan onze conferenties die we drie dagen per jaar doen, nu 365 dagen per jaar gaan doen. 

Okee, het is een ander financieel mechanisme. Maar de kernwaarde, wat dit goed maakt, is dezelfde als die van wat we al tien jaar doen. Daarom denken we dat we bestaansrecht hebben. En daarin worden we gesterkt door onze partners.

Sterker, die partners geven aan dat ze niet eens met een vastgoed partij in zee zouden willen. Omdat die er alleen maar op uit is om zoveel mogelijk uit de vierkante meters te halen.&;

Tot slot, de X. Waar komt die vandaan?
&;Vaak als je in comité iets besluit, komen er voorstellen op tafel die zo vreemd zijn dat ze weer snel verdwijnen. Dit was er ook zo één. In eerste instantie zeiden we: &;Nee, dit is te vreemd&;. Maar toen we er wat verder over nadachten, zeiden we: eigenlijk is dat zonde. Die vreemdheid is tegelijk prachtig. Het is eigenlijk heel bijzonder om een naam te hebben waarvan niemand weet hoe je hem uitspreekt of schrijft.&;

Wat ik zelf wel geinig vind, is de relatie met de stad: de drie X’en in het wapen van Amsterdam.
&;Ook die zit erin, ja. Dus eigenlijk klopte alles. Weet je, het is echt een enorm multilayered naam. Je kunt er allerlei betekenissen in stoppen. Telkens als met iemand sta te praten, krijg ik te horen: &;Weet je waar de X ook voor staat?&; Oh, wauw, zit dat er ook nog in!?. Het kan allemaal. Prachtig.’

 

 

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie