Alcohol en verkeer gaan niet samen, daar is vrijwel iedereen het over eens. Na 15 jaar is de Bob-campagne een begrip geworden en is het aantal overtreders meer dan gehalveerd. Om deze daling vast te houden, start het ministerie van Infrastructuur en Milieu in december weer met de campagne om mensen erop attenderen dat je niet met alcohol op achter het stuur moet kruipen.
Veilig Verkeer Nederland
Het ministerie werkt voor de Bob-campagne samen met provincies, gemeenten, Veilig Verkeer Nederland, NOC*NSF, Stichting Verantwoord Alcoholgebruik, TeamAlert, politie en Openbaar Ministerie. De campagne ‘Ben je Bob, zeg het hardop!’ gaat op 12 december weer van start en loopt tot half maart. Bob is te vinden op televisie, radio, langs de weg en online.
Winactie
Er zijn vanwege het 15-jarige bestaan van de Bob-campagne verschillende aanvullende activiteiten. Zo start Veilig Verkeer Nederland deze week met een winactie op Facebook.
De verkeersveiligheidsorganisatie TeamAlert gaat ter gelegenheid van het 15-jarig bestaan door middel van vloggers op zoek naar de beste manieren om je Bob te belonen.
Dikke van Dale
Nederland is eind 2001 begonnen met de campagne onder de slogan ‘Bob jij of Bob ik?’ De vraag was destijds zo populair, dat deze in de Dikke van Dale is opgenomen. Sinds de introductie van de campagne weet vrijwel iedereen dat een echte Bob geen alcohol drinkt als hij/zij nog moet rijden.
Dat deze boodschap bij automobilisten is aangekomen, is terug te zien in de cijfers: waar in 2002 nog 4 procent van de gecontroleerde automobilisten een te hoog promillage (meer dan 0,5‰) bleek te hebben, was dit percentage gezakt tot 1,7 procent in 2015 (gemeten in de weekendnachten).
Handhaving
Het ministerie en zijn partners blijven zich inzetten voor de bestrijding van alcohol in het verkeer. Naast de Bob-campagne zijn handhaving en educatieve maatregelen door het CBR manieren om hieraan bij te dragen.
FOTO: ANP
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!