Voor Blogtoday worden bloggers geselecteerd die gaan samenwerken met bestaande merken van Sanoma, zoals Grazia, Styletoday, Marie Claire en Fashionista. “Op deze manier profiteren bloggers, Sanoma-merken én adverteerders van elkaar”, aldus de uitgever. “Door de combinatie te maken met Sanoma’s sterke merken en redacties wordt adverteerders een propositie geboden die geïntegreerd kan worden met hun reguliere media-inzet bij ons. Zo wordt de drempel verlaagd en is er een one-stop-shop voor campagnes waardoor alle uitingen elkaar nog meer versterken.”
Bloggers werken samen met A-merken
Uit een in maart 2013 verschenen rapport van Technorati blijkt dat ondanks het enorme gebruik van social media slechts 10% van het digitale adverteerdersbudget in ‘social’ wordt gestoken. Ook laat het onderzoek zien dat online influencers, zoals bloggers, nog te weinig onderdeel zijn van de marketingmix. Met Blogtoday aast Sanoma nu dus op dat gat in de markt.
“Bloggers blijven eigenaar van hun blog,” vertelt Marijn Luchtman, Sanoma’s uitgever Online Vrouwen. “Wij doen de verkoop van advertenties, de marketing en promotie. Daarnaast helpen wij met het verbeteren van de site en het verhogen van de traffic zodat ze nog interessanter worden voor adverteerders. Blogtoday stelt bloggers in staat samenwerkingen aan te gaan met sterke A-merken uit ons portfolio als Grazia, Marie Claire, Styletoday en Fashionista. Adverteerders kunnen hier op inhaken. Op die manier kan er een structurele samenwerking ontstaan met de belangrijkste online influencers.”
Van 6 naar 30 beautybloggers
Blogtoday start met zes geselecteerde bloggers, maar hoopt er eind 2013 minstens dertig te hebben gestrikt. De eerste bloggers zijn Byaranka, Beautyill, Everythingtim, Your Little Black Book, Mimi Fashionland en Negin Mirsalehi, onder een jonge doelgroep van fashionista's welbekend. Het is de bedoeling dat Blogtoday.nl uitgroeit tot “een uniek platform waar een blogfan straks heengaat om de leukste blogs van Nederland te kunnen lezen op één plek. De blogs zullen hier onderling ook van profiteren, omdat zowel het netwerk alsook de andere blogs verkeer naar elkaar gaan sturen.”
Het klinkt allemaal prachtig, maar er zitten natuurlijk wel een paar addertjes onder het gras. Ten eerste heeft Sanoma een slechte trackrecord als het gaat om de kruisbestuiving van blogs. Het bedrijf faalde jarenlang om die waarde te verzilveren met Weblog.nl. Daarnaast hebben veel lezers van blogs een broertje dood aan commerciële blogposts, waardoor advertorials averechts kunnen werken voor een blogger.
Toch leert de praktijk dat commercie op blogs vaker voorkomt dan menigeen denkt. Zeker blogs over beauty, fashion en lifestyle lenen zich er bij uitstek voor, al was het maar omdat ze vaak juist bestaan bij gratie van opgestuurde samples door bedrijven. Dus wie weet is Blogtoday inderdaad een gouden greep van Sanoma. Het Weblog-debacle indacht denk ik voorlopig nog: eerst zien, dan geloven.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!