Ik krijg vaak mail van LinkedIn, te vaak eigenlijk. Dat ene mailtje van vandaag ontving ik niettemin graag: LinkedIn bestaat deze maand precies tien jaar en bedankt al haar 200 miljoen leden: “10 years, billions of connections, and 1 big thank you.”
Je moet maar durven: ruim een maand na het slopen van Weblog.nl lanceert uitgeverij Sanoma een nieuw platform voor webloggers: Blogtoday.nl. De opzet is wel totaal anders: dit nieuwe ‘influencers-netwerk’ is bedoeld om bloggers aan adverteerders te koppelen. Het draait daarbij specifiek om beauty-, fashion- en lifestylebloggers, omdat zij veel invloed hebben op het koopgedrag van hun trouwe volgers. Een goudmijn voor adverteerders, meent Sanoma.
De internetbranche vervloekt de cookiewet. Vakgenoten vrezen boetes die kunnen oplopen tot 4,5 ton en het mogelijke einde van de affiliate-bureaus. Verrassend genoeg ligt er nu een voorstel om de cookiewet te versoepelen.
Zijn bloggers te koop? Natuurlijk. Lang niet allemaal, maar blijkbaar meer dan genoeg om af en toe een commercieel aanbod rond te mailen. Zelf ontving ik laatst zo’n mail: of ik over een online game wilde schrijven en een ‘kleine link’ wilde opnemen naar de desbetreffende game-site. Vergoeding: 500 euro voor een jaar, met mogelijk een verlenging. Bij voldoende kliks, neem ik aan. Daar heb ik verder niet naar gevraagd, want ik heb vriendelijk bedankt.
Het is weer zover: de media ‘heeft’ het gedaan. Of beter gezegd, de mediawerkelijkheid. Met dat woord duidde Job Cohen namelijk in zijn afscheidsspeech het publicitaire falen dat hem als politiek leider van de PvdA fataal is geworden. Iedereen snapt meteen wat hij bedoelt, maar toch klopt er iets niet.