Dat bedankje is terecht, want zonder leden hebben sociale netwerken geen bestaansrecht. Tegelijk is het natuurlijk in eerste instantie de verdienste van LinkedIn zelf, dat altijd een heldere koers heeft gevaren: temidden van alle brede netwerken waar lolligheid vaak de boventoon voert, is ‘LI’ altijd exclusief een zakelijk platform gebleven. Voor banen, opdrachten, en zakenpartners kijk je in eerste instantie hier.
Zelf heb ik in de loop der jaren veel aan LinkedIn gehad. Als journalist kon ik direct schakelen met ceo’s zonder tussenkomst van PR-functionarissen, als freelancer werd ik voorgesteld aan opdrachtgevers of zelfs direct door hen benaderd. Soms drukten ze hun waardering uit in een recommendation. Prachtig, want wat zij over me zeggen zegt veel meer dan wat ik over mezelf zeg.
Spammers op LinkedIn
Toch is dat zakelijke aspect van LinkedIn ook wel eens een nadeel. Nog los van de dubieuze types die je benaderen of de spammers in groepen, is ook LinkedIn zelf in de loop der jaren spammeriger geworden. De ‘exclusieve’ aanbiedingen vliegen je om de oren. Toppunt van irritatie waren de ’5%-berichten’ die velen met één druk op de knop op hun profiel knalden. Pure spam.
Maar zonder gekheid: LinkedIn is een geweldig medium. Minder luidruchtig dan Twitter of Facebook, maar minstens zo effectief voor personal branding. Vergeet de stroom marketingmails (of zet ze uit) en pluk de vruchten van dit zakelijke netwerk. Zeker in crisistijd.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!