Bètamarketeer moet marketing toekomstproof maken

Nieuw is het vermogen om resultaatgerichtheid te koppelen aan vaardigheden om big data te analyseren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

door: Richard Dijkman

Het marketingvak heeft de laatste zeven jaar steeds meer trekjes gekregen van een bètavakgebied. Voor de omni/cross benadering van klanten moeten marketeers steeds beter kunnen omgaan met digitale kanalen en big data. Hierdoor groeit de vraag naar een nieuwe professional in het vak: de bètamarketeer.

Analytisch vermogen
Dat de marketingafdeling meer datadriven is geworden, blijkt uit onderzoek van Brunel. Bijna drie kwart (72%) van de ondervraagde werkgevers gaf aan dat de marketing verandert naar een klantgericht, fact-based en data gedreven vak. Onderwerpen als digital transformation, data intelligence en customer experience dicteren steeds vaker de agenda’s van de marketeers.

Organisaties hebben daardoor steeds meer behoefte aan een zogenaamde bètamarketeer. Nieuw aan dit type marketeer is het vermogen om resultaatgerichtheid te koppelen aan vaardigheden om big data te analyseren. Analytisch vermogen is nodig om inzicht te krijgen in de grillige klantvoorkeuren en om klantgedrag te kunnen voorspellen. Het inschatten van dit klantgedrag wordt steeds moeilijker doordat klanten alsmaar grotere keuzemogelijkheden hebben. Zij kunnen kiezen uit steeds meer producten en diensten kiezen die onderling steeds moeilijker te onderscheiden zijn. De voorspelbaarheid van het klantgedrag neemt daardoor af.

Empathisch vermogen
Beheersing van digitale toepassingen, de andere cruciale hardskill van de bètamarketeer, is onmisbaar omdat het aantal communicatiekanalen tussen bedrijf en klant alsmaar toeneemt. Het omgaan met social media, online service en targetting zijn de belangrijkste digitale thema’s waar werkgevers mee bezig zijn. Die worstelen daar nog mee, zo geven zij aan in het onderzoek van Brunel. Voor digitalisering geven zij zichzelf het gemiddelde rapportcijfer van een 6,7.

Daarnaast moet de bètamarketeer de reeds bekende vaardigheden van marketeers beheersen, met name empathisch vermogen en creativiteit, zo  komt verder naar voren uit het onderzoek van Brunel. De marketeer moet weten wat voor de klant de momenten van de waarheid zijn. Ook de bètamarketeer moet concepten kunnen ontwikkelen die inspelen op deze momenten.

De nieuwe vraag naar de bètamarketeer vertaalt zich nog niet in een navenante instroom van deze nieuwe professional. Er zijn nog weinig marketeers die de relevante hardskills combineren met de noodzakelijke softskills. Door de crisis heeft de ontwikkeling van de marketing grotendeels stilgestaan, waardoor bedrijven nu worstelen met ‘technologische vergrijzing’ op hun marketingafdeling. De huidige garde marketeers is onvoldoende bestand tegen de technologische evolutie van het marketingvak. Er ligt dan ook een flinke uitdaging om de marketingafdeling toekomst-proof te maken.

* Richard Dijkman is directeur bij Brunel Marketing & Communicatie

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie