'Mobile' wordt steeds minder geïsoleerd ingezet en meer geïntegreerd in de gehele strategie. Mocreate was één de eerste mobiele bureaus die diverse diciplines onder één dak ging aanbieden. Adformatie stelde vijf vragen aan Roel van Eersel.
1. Mobile is steeds meer geïntegreerd in de online en social strategieën van bedrijven. Mocreate is op het gebied van mobile, social en online actief. Is er volgens jou nog plaats voor ‘mobile only’ bureaus?
'De ‘mobile only’ markt wordt steeds smaller. Je ziet veel bedrijven die juist gaan specialiseren in bijvoorbeeld mobile app-development of mobile advertising. Dat is op zich niet verkeerd, want je bent afhankelijk van het personeel dat je op
de payroll hebt en hun expertise. Ik geloof in een synergie tussen meer online disciplines, aangezien straks eigenlijk alles onder online valt. Wij zien in de praktijk dat veel klanten geholpen zijn met mobile professionals, die korte lijntjes hebben met online en social specialisten. We hebben twee jaar geleden gekozen om de pijlers online, mobile en social onder één dak aan te bieden. We hebben de professionals, waardoor we veel gemakkelijker cross-channel acties en campagnes kunnen uitvoeren.'
2. Jullie hebben een ‘Online Dynamite Scan’ ontwikkeld waarmee je status op gebied van social, mobile en online analyseert. Kunnen bedrijven voldoende zichzelf in de spiegel bekijken?
'Bedrijven hebben vaak te maken met een blinde vlek als het gaat over hun eigen promotie. Het is een misvatting dat je als bedrijf op alle social media kanalen aanwezig moet zijn. Niet elk kanaal is geschikt voor jouw boodschap of voor jouw doelgroep. Het is beter je te focussen op één of twee goed lopende kanalen, dan alle kanalen half te doen. Je focus moet altijd zijn op return on investment en bij social media vertaalt dat zich vaak in engagement met de doelgroep. En gelukkig is dat online goed te meten. Daarnaast moet je bereid zijn om te investeren in deze ‘gratis’ kanalen. Door de scan laten we ook precies zien hoe bedrijven of organisaties er voor staan en waar eenvoudig verbeteringen door te voeren zijn. En of de gebruikers ook de juiste ervaring krijgen op de verschillende devices. Daarom noemen we het een Online Dynamite Scan. We laten namelijk regelmatig een ‘bommetje’ vallen in de marketing afdeling omdat zaken er soms minder goed uit zien dan gedacht. Gelukkig kunnen we dankzij de handige tips en quick wins de schade daarna vaak snel minimaliseren en partijen op weg helpen naar een verbetertraject.
3. Er zijn zoveel social netwerken om te kiezen: Facebook, Foursquare, Twitter, Linkedin, Instagram, Pinterest, Snapchat, Vine, Tumblr. Op welke netwerken moét je momenteel als adverteerder zitten?
'Op social media gebied zouden wij als adverteerder vaak kiezen voor Facebook. Waarom? Omdat Facebook-gebruikers veel meer data over zichzelf prijsgeven. Hierdoor kun je als adverteerder veel duidelijker segmenteren op de doelgroep die jij wilt aanspreken. Focust jouw bedrijf zich met name op vrouwen van 27-37 in de regio Den Haag met een passie voor dansen, dan kan je via Facebook die groep bereiken en een indicatie krijgen van hoe groot die groep is. Bij de andere social media kanalen is segmentatie veel moeilijker en zal je het met name moeten hebben van goede geschreven organic posts. Vaak adviseren we ook een gecombineerde campagne, waarbij we naast social en online ook mobiel meenemen omdat deze goed converteert en we daar, dankzij segmentatie en gps positionering, gebruikers steeds beter en gerichter kunnen bereiken.'
4. Om als bedrijf social media goed in te zetten, moet je binnen de organisatie ‘handjes vrij spelen’ of zelfs een specialist inhuren. Om hiervoor budget te krijgen, zal een manager de ROI duidelijk moeten krijgen. Welke tips heb jij om een leidinggevende te overtuigen?
'Bedrijven hebben hoe dan ook te maken met advertising, of je dit nu old school met folders, direct marketing of outbound calling doet of op de nieuwe manier via social media en mobiele apps. Het voordeel van de mobiele markt is dat je direct communiceert met de smartphones van klanten, consumenten en beslissingsmakers. De grens tussen privé en zakelijk wordt steeds dunner en de communicatie via social media en mobiel steeds belangrijker. Wanneer je adverteert via social media kun je gemakkelijk sturen op return on investment. Voor sommige bedrijven is het aantal volgers belangrijk, voor anderen juist engagement. Andere bedrijven sturen weer nadrukkelijk op het laten delen van content. Alles is in principe mogelijk en bovenal goed meetbaar.'
5. Welke ‘quick wins’ kun je nu al weggeven aan bedrijven die social actief zijn?
'De beste tip hebben we al gegeven: focus op één of twee kanalen die echt relevant zijn. Neem niet teveel hooi op je vork door alle kanalen te willen bedienen. Je moet verwachtingen managen. Als je niet snel kunt reageren via Google+ of Instagram of je doelgroep zit daar niet, moet je je afvragen of die accounts een meerwaarde hebben. Een andere quick win is het doseren van je berichten. Als jij meerdere post per week wilt sturen is het van belang deze goed te spreiden én te plaatsen op tijden dat jouw doelgroep online is én respons kan geven. Dit verschilt per branche en type content.'